Dit artikel is een vervolg op: Tips voor grafische vormgeving en usability naast internet marketing (deel 1)
Op dit moment wordt er nog steeds meer naar elkaar geschreven dan dat er met elkaar getelefoneerd wordt. Een goede reden om de tekst op uw website eens te onderzoeken op leesbaarheid.
Typografische vormgeving bepaalt de uitstraling van uw website
De typografische vormgeving van een website wordt nogal eens onderschat. Typografische vormgeving zorgt dat de tekst op de website leesbaar is en gelezen wil worden. De keuze voor een lettertype bepaalt voor een heel groot deel de uitstraling van uw website. Met welk bedrijf zou u eerder in zee gaan?
Typografische vormgeving komt overal terug
Mensen lezen van verschillende media. Mensen lezen in kranten, mensen lezen van verpakkingen, mensen lezen boeken, mensen lezen verkeersborden, straatnamen, reclame-uitingen op billboards en mensen lezen van een beeldscherm. Voor elk medium moet rekening gehouden worden met de situatie van de lezer. Om het even tot websites te beperken: de lezer zit achter een scherm. Van een scherm lezen wordt vermoeiender ervaren dan van papier lezen. Daarom zijn de keuzes die worden gemaakt ten behoeve van de typografie anders dan voor printdoeleinden.
Typografische vormgeving op een beeldscherm
Helaas is er geen onbeperkte lijst aan lettertypes waar een ontwerpbureau uit kan kiezen. Dit komt omdat niet elk lettertype op elke computer staat. Er is een lijst van ongeveer 8 à 10 lettertypen die op elke computer terugkomen. Daarom hebben veel websites hetzelfde lettertype. Is dat erg? Absoluut niet, leesbaarheid staat boven alles. Naast leesbaarheid zijn er een hoop andere factoren waar bij typografische vormgeving rekening mee gehouden moet worden.
Een reeks tips om op uw eigen website te bekijken
1. Gebruik lettertypes zonder schreef
Alle lettertypen zijn in twee soorten te onderscheiden, lettertypen met schreef (serif) en lettertypen zonder schreef (sans serif). Schreven zijn herkenbaar aan de ‘pootjes’ aan de uiteinden van de letters (bijvoorbeeld Times New Roman). Een sans serif lettertype heeft die pootjes niet (Arial). Schreven zijn gemaakt om de gebruiker visueel te ondersteunen bij het lezen van de regel. Op papier is dit praktisch, maar echter blijkt dit op het web niet goed te werken. Kies een lettertype zonder schreven om de tekst op het beeldscherm goed leesbaar te maken.
2. Regelafstand
Bij een lettertype zonder schreef kost het de bezoeker iets meer moeite om een regel te volgen. De lezer kan hierbij worden geholpen door de regelafstand (de afstand tussen twee regels) te vergroten. Zo zijn de regels los van elkaar en daardoor beter waarneembaar. Regels die dicht op elkaar staan zijn vermoeiend om te lezen. Vermijd dit waar mogelijk.
3. Gebruik een regellengte van ongeveer 55 karakters
De lengte van een regel kan bepalen hoe gemakkelijk het voor een bezoeker is om de tekst te lezen. Als een regel te lang is wordt het moeilijker voor de bezoeker om zich te blijven concentreren. Wat veel voorkomt bij brede teksten is dat de bezoeker weer op dezelfde regel begint met lezen omdat hij moeite heeft om het begin van de volgende regel te vinden. Een regellengte van ongeveer tien a vijftien woorden is voor een bezoeker van een website goed leesbaar.
4. Kleur en contrast
Heeft u wel eens geprobeerd om een oranje tekst op een blauwe achtergrond te lezen? Behalve dat je er hoofdpijn van krijgt lijkt het net of alle letters dansen. Een groot contrast tussen de kleur van de achtergrond en de kleur van de letter zorgt ervoor dat de tekst goed leesbaar is. Gebruik bij voorkeur een witte of lichte kleur achtergrond met een donkere kleur letter.
5. Gebruik een duidelijke hiërarchie
Tegenwoordig leest men minder en scant men meer. Dat betekent dat een bezoeker van uw website op zoek gaat naar informatie die voor hem relevant is. Zorg ervoor dat de belangrijke gedeeltes voorzien zijn van duidelijke tussenkopjes om zo de aandacht te trekken van de bezoeker. Gebruik hiervoor verschillende lettergroottes en stijlen om het verschil met de gewone tekst duidelijk te maken.
6. Consistentie binnen het ontwerp zorgt voor herkenbaarheid
Meerdere lettertypen binnen een ontwerp zorgt niet voor onduidelijkheid, mits u het beperkt tot twee (maximaal drie) lettertypen. Anders bestaat de kans dat het overzicht rommelig wordt. Voor tussenkopjes en titels kan het prima om verschillende lettertypen te gebruiken om het verschil duidelijk aan te geven. Zorg er voor dat de lettertypen bij elkaar passen. Wanneer u er de eerste keer voor kiest om een tussenkopje het lettertype Cambria te geven met een grootte van 14 punten, zorg er dan voor dat het volgende tussenkopje dezelfde stijl heeft. Door deze consistentie wordt elk tussenkopje door de stijl als tussenkopje gezien. Dit zorgt voor overzicht en structuur en is belangrijk voor de geloofwaardigheid van een website.
7. Gebruik van witruimte
Witruimte is de ruimte tussen twee paragrafen of alinea’s. Gebruik voldoende witruimte. Wanneer alle paragrafen los van elkaar staan heeft de website meer evenwicht. Tevens wordt de website overzichtelijker door het gebruik van voldoende witruimte.
8. Onderstreep de hyperlinks in een tekst
Veel vormgevers zijn niet gek op de streep onder een link. Ze maken de link minder opvallend door hem in plaats van zwart donkerblauw te maken. Zo valt de tekst genoeg op, vinden zij. Maar veel vormgevers vergeten bezoekers die niet alle kleuren kunnen onderscheiden. Een schatting (Kleurenblindheid is soms levensgevaarlijk): 1 op de 12 mannen heeft een kleurenzwakte, net als 1 op de 250 vrouwen. Dat betekent dat er in Nederland gemiddeld 700.000 mensen rondlopen die niet alle kleuren kunnen onderscheiden. Hoe gaan zij zien dat juist dat ene woord in de tekst een hyperlink is? Door hem te onderstrepen!
Slot
Neem eens een kijkje op uw eigen website nadat u deze aandachtspunten heeft gelezen. Is de tekst op uw website goed leesbaar voor bezoekers?
Vorige artikelen
Tips voor grafische vormgeving en usability naast internet marketing (deel 1)