Reviews: waarom en hoe verzamelen?

Het is je vast zelf weleens overkomen. Je hebt een mooie deal gezien online en het is haast te mooi om waar te zijn. Het product ziet er goed uit op de foto’s, maar je kent het bedrijf verder niet. In plaats van direct je bestelling te plaatsen, besluit je om toch even te checken hoe de ervaringen van andere kopers zijn. Je zoekt het bedrijf op via Google en scrolt in Google Mijn Bedrijf naar de reviews. Dan schrik je. Op een aantal vage zéér positieve reviews na, lees je verbouwereerd de ene na de andere negatieve review. Zo, jij blij dat je toch even de reviews hebt gecheckt…

Betrouwbaar of niet, tegenwoordig bepalen de reviews van klanten hoe ‘betrouwbaar’ een bedrijf is. De meeste mensen kijken toch even vluchtig naar de reviews van een bedrijf of product voordat ze een product aanschaffen of met een bedrijf in zee gaan. En precies daarom is het van belang dat er betrouwbare, positieve Google reviews onder jouw bedrijfsnaam staan.

In de rest van dit artikel lees je hoe je de reviews verzamelt die zo belangrijk zijn voor het creëren van een betrouwbaar en eerlijk beeld van een bedrijf.

8 reviewtips voor marketeers en ondernemers

Voordat we de tips behandelen, is het goed om de volgende feiten in je achterhoofd te houden:

  • Consumenten worden beïnvloedt door zowel positieve als negatieve reviews in het aankoopproces;
  • Hoe meer reviews, hoe beter;
  • Toch geldt ook dat een paar reviews altijd beter zijn dan niets;
  • Jonge consumenten (18-34) vertrouwen evenveel op online reviews als mondelinge aanbevelingen uit hun omgeving;
  • De meeste consumenten vertrouwen advertenties minder goed;
  • Goede (gedetailleerde) beoordelingen kunnen een waarneembaar positief effect hebben op de omzet;
  • Hoe duurder het product/de dienst, hoe belangrijker reviews meetellen voor het aankoopbesluit;
  • Zoek je nieuwe medewerkers? Ook die kijken naar reviews van klanten;
  • Het overgrote deel van consumenten bekijkt enkel recente reviews;
  • Tekstreviews worden veelal als waardevoller beschouwd dan foto- of videoreviews;
  • Bij een gemiddelde beoordeling van minder dan 3 sterren in Google kiest de consument voor een concurrent met betere beoordeling.

1. Google Mijn Bedrijf invullen

Een beetje marketeer weet dat een volledig ingevulde Google Mijn Bedrijfsvermelding essentieel is voor je online zichtbaarheid. Dit is direct een korte weergave van het bedrijf met de belangrijkste informatie en contactgegevens. Dit is goed voor de ranking in Google, maar eveneens voor het snel informeren van potentiële klanten die een bedrijf opzoeken.

Een onderdeel van de Google Mijn Bedrijf-pagina is Google reviews. Met voldoende Google reviews worden er zelfs sterren getoond in de lokale zoekresultaten. Daarmee val je nog meer op.

2. #dtv

#dtv staat voor ‘durf te vragen’. Dat geldt ook voor ondernemers die graag meer positieve reviews online willen. Hier mag je best om vragen! Zolang je het maar beleefd doet en goed aanvoelt of het kan op dat moment. Heb je zojuist bonje gehad met een klant, dan is het niet zo verstandig om over een review te beginnen. Is de klant hoogstwaarschijnlijk tevreden, dan kun je best persoonlijk of via een e-mail na bezoek/gebruik van jouw service, vragen om een review. Wie niet waagt wie niet wint.

3. Timing is belangrijk

Zoals net eigenlijk al naar voren kwam, is het moment waarop je naar een review vraagt van groot belang voor de slagingskans. Naast dat het handig is om na te gaan of de klant tevreden is (indien mogelijk), is het beste moment om naar een review te vragen vlak nadat ze een product gekocht hebben, jouw restaurant of hotel hebben verlaten of van jouw dienst gebruik hebben gemaakt.

De prettige ervaring zit dan nog fris in het geheugen en iemand die absoluut positief is, zal nu met volle tevredenheid nog even de moeite nemen om een positieve review te schrijven. Op een later moment kan dat positieve gevoel al te veel weggezakt zijn en kost het gevoelsmatig te veel moeite.

4. Negatieve reviews oplossen

Het zal niet altijd meezitten. Zo zul je wellicht ook te maken krijgen met negatieve beoordelingen. Als een klant of bezoeker niet tevreden blijkt en dat uit in een review, is het goed om erachter te komen waar die onvrede is ontstaan. Gaat de klacht over service, personeel, product of iets anders? Neem contact op en vraag om feedback. Deze feedback kun je gebruiken om je algehele kwaliteit te verbeteren en meer negatieve ervaringen te voorkomen.

De volgende stap is de negatieve review omzetten in een positieve. Daarbij is het belangrijk om het betreffende commentaar niet persoonlijk op te vatten en om vooral vriendelijk te blijven. Zorg dat de klant zich gehoord voelt en vraag hoe de klant het probleem graag opgelost ziet worden. Laat zien dat je bereid bent echt te helpen.

Onthoud: De manier waarop jij reageert op een klacht bepaalt of iemands slechte ervaring nog kan veranderen in een positieve beoordeling.

5. Reviewverzoek mailen

Kies je ervoor om per e-mail om reviews te vragen, dan moet je het de ontvanger zo makkelijk mogelijk maken. Zet een duidelijke call-to-action in je mail waarop geklikt kan worden om direct naar de review website te gaan. Maak deze actie zo toegankelijk en makkelijk mogelijk. Wees dan ook kort in je mail door bijvoorbeeld slechts één vraag te stellen, zoals ‘Wat vond je van [product/dienst]? We horen graag je mening over de kwaliteit van onze service en je bestelling.’

Zorg er daarnaast voor dat jouw huisstijl duidelijk herkenbaar is in de e-mail, zodat de ontvanger deze e-mail in ieder geval herkent en niet als spam ervaart.

6. Kies je recensieplatform

Er zijn behoorlijk wat websites te vinden waarop je reviews kunnen verzamelen voor jouw bedrijf. Onze tip: zorg dat je in ieder geval in Google een aantal reviews hebt staan (zie tip 1). Daarnaast kun je kiezen voor een platform zoals feedback company. Hier kun je zelf je beoordelingsvelden kiezen en deze afstemmen op jouw dienst of product.

Reviews: waarom en hoe verzamelen? 1

7. Verzamel je reviews eerlijk

Hoewel je absoluut mag vragen om reviews, is het zeker niet de bedoeling dat je klanten gaat omkopen of belonen voor het achterlaten van een positieve review. Dat maakt jouw reviews een stuk minder betrouwbaar en geloofwaardig. Het is tevens oneerlijk, want het geeft een vertekend beeld.

Het gevaar hiervan is ook dat je júist klachten krijgt. Potentiële klanten gaan af op de lovende reviews van anderen en zijn vervolgens waarschijnlijk teleurgesteld over het resultaat. Dit is niet wat je wilt bereiken, dus blijf vooral eerlijk en geef geen beloningen voor reviews.

8. Waardeer elke review

Bedank tot slot altijd de klanten die een positieve review hebben achterlaten. Zij hebben de moeite genomen om een review te schrijven, dus geef ze de waardering die ze hiervoor verdienen. Wie weet komen ze nogmaals bij je terug!

Hoger in Google dankzij positieve reviews

Het actief verzamelen van positieve reviews zal lonen. Het hebben van positieve reviews draagt namelijk bij aan de SEO-score van een website. Reviews zijn een van de rankingfactoren van Google. Zorg daarom altijd dat het overgrote deel van je reviews positief is. Is er een slechte review geschreven? Probeer dan even extra aandacht te besteden aan het verkrijgen van nieuwe positieve reviews. Het zou jammer zijn als je zakt door één slechte review, die misschien niet eens geheel terecht is.

Bedankt en tot ziens!

Wil je meer weten over hoe je slim kunt inspelen op de SEO-score van jouw website? Voor een mooie, gebruiksvriendelijke website of voor internet marketingdiensten kun je bij Best4u terecht.

Benieuwd wat een razendsnelle website of webshop gaat kosten?

Helpt Best4u Media jou ook aan een razendsnelle website of webshop? Al meer dan 3000 klanten gingen jou voor.
Wacht daarom niet langer en vraag direct een offerte aan voor jouw razendsnelle website of webshop.