Een van de manieren om jouw bedrijf te laten groeien is door te bloggen. Bloggen werkt écht, je krijgt:
- Meer bezoekers. Als je een nieuwe blogpost publiceert op je website, heeft Google weer een pagina om te indexeren. Plus: wanneer een lezer jouw blog deelt via social media, vergroot dat het bereik van je website. Bedrijven die actief bloggen ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website.
- Meer leads. Schrijf een duidelijke call-to-action (ofwel CTA) in je blogs en de stroom leads zal gestaag groeien naarmate je meer artikelen publiceert. Ondernemingen die frequent bloggen genereren gemiddeld 126% meer leads.
- Meer aanzien. Het aanbieden van relevante informatie aan je doelgroep leidt tot meer aanzien als autoriteit in jouw vakgebied. Meer aanzien vertaalt zich in meer en betere klanten en minder prijsdruk.
- Meer continuïteit. Een blogartikel dat goed blijft ranken in Google blijft vaak nog jaren bezoekers aantrekken.
Bron: Mediaweb.nl
Echter kleven er ook nadelen aan bloggen. Zo kost het veel tijd en is de inspiratie soms ver te zoeken. Toch is bloggen zeker het overwegen waard!
In dit artikel leer je tips over bloggen. Waar moet je op letten als beginnende blogger en hoe til jij je blog naar een hoger niveau?
Tip 1: Bedenk onderwerpen die bij jouw bedrijf passen
Een contentstrategie bedenken en gebruiken is een belangrijke eerste stap voor een bedrijf dat wilt gaan beginnen met bloggen. Je moet weten waarover je wilt schrijven. Daarnaast is een contentstrategie tegelijkertijd ook een handige blogplanning. Houd je ook aan die planning. Post op frequente basis blogartikelen, bijvoorbeeld 1x in de twee weken of als dat niet lukt 1x in de maand.
Welke thema’s passen bij jouw bedrijf? Stel: je bent de trotse eigenaar van een praktijk voor fysiotherapie. Geschikte thema’s zijn dan klachtenvrij door het leven willen, thuisoefeningen doen en omgaan met klachten.
Deze thema’s werk je verder uit in onderwerpen. Zoals: 5 oefeningen die je thuis kunt doen en hoe versterk ik mijn spieren? Schrijf altijd over onderwerpen die dicht bij jou staan en waar ook jouw expertise ligt. Deel je kennis met jouw doelgroep!
Tip 2: Ken de behoeftes van je doelgroep
Ken jij jouw doelgroep en weet je wat er leeft onder je klanten? Het is belangrijk om jezelf te verplaatsen in jouw doelgroep. Bedenk je: welke content willen mijn klanten lezen? Door in te spelen op de juiste behoefte krijgt je bedrijf vanzelf meer klanten en is er sprake van groei.
Raak de juiste snaar met jouw content. Hierbij moet je ook denken aan taalgebruik en vaktermen. Je schrijft een blog niet voor jezelf en je collega’s, je schrijft het voor de klant. Schrijf content op een manier waarop je doelgroep het begrijpt. Gebruik geen moeilijke vaktermen en houd het simpel. Snap je 😉.
Tip 3: Writersblock? Gebruik dan de tool Answer the Public
Het kan voorkomen dat je echt even niet meer weet waarover je wilt schrijven. Dat noemen we ook wel een writersblock. Geen zorgen, de beste bloggers maken dat mee. Een goede tip om van een writersblock af te komen is de tool Answer the Public.
De naam geeft het eigenlijk al prijs: het geeft vragen uit je doelgroep. De tool combineert en visualiseert honderden suggesties gebaseerd op echte zoekopdrachten in Google en Bing.
Stel je zoekt op fysiotherapie. Je krijgt 135 (!) gerelateerde vragen. Dit zijn dus vragen waar je doelgroep op zoekt. Een specifieke vraag die als invalshoek kan worden gebruikt is: welke fysiotherapie behandeling is geschikt bij een hernia?
Tip 4: Staar je niet blind op zoekwoorden
Zoekwoorden zijn de woorden die je intoetst in een zoekmachine als je op zoek bent naar informatie. Hoe meer relevante zoekwoorden jij gebruikt in jouw blog, hoe groter de kans dat jouw doelgroep jouw blogartikelen vindt.
Er is wel een maar: zoekwoorden zijn niet alles. Bij bloggen gaat het er vooral om dat de tekst inhoudelijk sterk is, dat je in de behoeftes voorziet van de klant en dat de tekst leesbaar is.
Tip 5: Wat wil je bereiken met jouw blog?
Jouw bedrijf laten groeien door middel van blogs kan een doel zijn. Net als meer unieke bezoekers op je website krijgen of meer inschrijvingen op je nieuwsbrief ontvangen. Je wilt iets bereiken met je blog. Als je dat eenmaal weet, kun je onderzoeken hoe je dat bereikt.
Een voorbeeld:
Wil je dat klanten zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Geef dan onderin je blog aan dat je een nieuwsbrief hebt en leg uit waarom deze nieuwsbrief zo interessant is. Zet er vervolgens een linkje onder naar de inschrijfpagina.
Tip 6: Het belang van een pakkende titel
Mensen beslissen in een split second of ze jouw kop interessant genoeg vinden om er op te klikken. Ga voor een titel die simpel, krachtig, nuttig en brutaal is.
Tip 7: Verdien geld met bloggen
Als je het leuk vindt om te bloggen, is linkbuilding wel wat voor jouw bedrijf. Linkbuilding is onderdeel van SEO (Zoekmachine Optimalisatie) en betekent het verkrijgen van links op andere plaatsen op het internet. Hierbij is het doel om structureel de waarde (of autoriteit) van jouw website te verhogen.
Een van de manieren om aan je linkprofiel te werken, is het schrijven van een blogartikel. Goede content zal sneller gedeeld worden. Daarnaast kan je jouw blogpost ook plaatsen op een externe blog pagina. In je blog link je vervolgens door naar jouw website en zo komen er potentiële nieuwe klanten op je website.