Google. Ondertussen kan dit fenomeen geplaatst worden onder de machtigste producties ter wereld. Google is er overal en voor iedereen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat hier enorm veel geld in om gaat en dat bedenkers Larry Page en Sergey Brin dan ook niet snel meer krap bij kas zullen zitten.
AdWords als belangrijkste inkomstenbron
Maar waar verdient Google nou onder andere zijn geld mee? De belangrijkste bron is AdWords. Per jaar wordt hier miljarden euro’s mee verdiend. AdWords zorgt ervoor dat bedrijven in ruil voor geld reclame kunnen maken op Google websites. Natuurlijk zit hier wel voor iedere branche verschil in. Een bakker betaalt bijvoorbeeld minder dan een advocaat. Hoe kan dit? Woorden hebben verschillende waarden. Dit komt omdat bepaalde woorden meer worden gezocht in de zoekmachine van Google dan andere. Wanneer een woord veel gezocht wordt vraagt Google dan ook meer geld om daarmee te adverteren dan voor een woord waar veel minder mensen in zijn geïnteresseerd.
De duurste woorden om op te adverteren
Onlangs is door WordStream onderzocht wat de duurste woorden zijn om mee te adverteren, dus de woorden waar in de hele wereld de meeste mensen op zoeken. En waarschijnlijk niet geheel onverwacht.. de duurste woorden hebben te maken met geld. Op 1 staat verzekeringen, gevolgd door leningen en hypotheek. Met deze woorden gaat niemand dus zomaar adverteren; een klik, dus dat iemand op het woord verzekering zoekt en vervolgens op een advertentie klikt, kost de adverteerder maar liefst €38,95! Waarschijnlijk moeten we er dus van uit gaan dat de verzekering- lening- en hypotheekverstrekkers hieraan genoeg verdienen om zoveel geld aan advertentiekosten te kunnen ‘missen’…