Verkopers in de wereld van online media hebben in hun hoofd dat hoe meer klanten zij krijgen, hoe meer geld zij verdienen. Maar is dat wel zo?
Waarschijnlijk bied je een dienst of product aan waarbij je concurrentie hebt. Websiteontwikkeling, online marketing of bijvoorbeeld webshops bouwen. Je moet een manier verzinnen waarop je onderscheidt maakt met je concurrenten. Geen concurrenten? Dan kun je gelijk stoppen met lezen.
Wat vindt de klant?
Jouw klant staat in eerste instantie centraal, want zonder klanten maak je geen winst. Dat is een gegeven feit. Een klant heeft keuze tussen verschillende aanbieders. Waarom zou een potentiële klant voor jou kiezen? Ik wil hierbij een terugkoppeling maken naar een artikel eerder geschreven door Sander Geels: “Je hoeft niet altijd bewust bezig te zijn met verkopen. Je gesprekspartner vindt het fijn wanneer iemand met hem/haar meedenkt. Dat is namelijk de meerwaarde van een goede verkoper. Als verkoper moet je durven niet te verkopen.” Het gaat niet om jouw product, het gaat niet om jouw offerte of afspraak. Het gaat om het gevoel dat jij jouw klant geeft. Wanneer je de persoon (en zijn of haar mening en belangen) tegenover je centraal stelt, in plaats van het product, bereik je een hoop meer dan het gros van de verkopers nu presteert.
Het hoeft niet allemaal nu te gebeuren
Het is heel interessant om als internetondernemer flink wat geld te pompen in een stukje marketing. Je creëert naamsbekendheid, krijgt in korte tijd meer klanten en je ziet je omzet gestaag groeien, fantastisch! Je ontwikkelt websites voor MKB ondernemers en daar zijn er nogal wat van. Wel merk je steeds meer dat de hoeveelheid klanten je nekt. Je klantcontact verloopt minder soepel. Je wordt vaak gebeld maar bent op afspraak bij nieuwe klanten, dus wanneer je terugkomt stapelen de berichten zich op. Hoe meer berichten je krijgt, hoe meer weerstand ze bieden. Dus je belt de belangrijkste klanten op en bij de andere denk je: als het belangrijk is bellen ze vast nog wel. Je werknemers klagen over te veel werk. Je wilt je werknemers wel ontlasten, maar op korte termijn mensen aannemen is lastig.
Vervolgens komt één van je best betalende klanten op bezoek. Wanneer de klant binnenkomt hangt er al een grimmige sfeer, terwijl jij je eigenlijk op het bezoek had verheugd. “We vertrouwden je, we vonden je een fantastische partij om mee samen te werken. Maar je belt ons niet terug. Afspraken worden niet nagekomen, alles gebeurt te laat of gebeurt niet. Voorheen was dit anders!” De klant voelt zich niet meer gewaardeerd, voelt zich niet meer belangrijk en vertrekt. Meerdere klanten worden boos, zijn niet blij dat ze met je zijn gaan samenwerken en je klantenaantal wordt langzaamaan minder. Mond tot mond reclame is belangrijk en veel nieuws verspreidt zich via sociale media. Grote kans dat dit soort acties je naamsbekendheid niet goed doen. Door gebrek aan tijd en overzicht worden de werkzaamheden niet beter en worden er steeds meer onnodige kosten gemaakt. Je raakt in een negatieve spiraal en er moet iets ondernomen worden om faillissement te voorkomen.
Kwaliteitsborging bij klanten zorgt voor groei op lange termijn
Je begint een onderneming en werft langzaamaan klanten. De eerste klanten zijn voornamelijk mensen die je kent via je kennissenkring. Omdat je niet veel klanten hebt is klantcontact onderhouden een koud kunstje. Het vertrouwen van de klant in jou groeit. Je komt afspraken na, je hebt persoonlijk contact en de klanten weten dat ze van je op aan kunnen, je stelt ze niet teleur! Tevens is hun kennis op zoek naar een website en jij bent de eerste die in hun hoofd opkomt. Daarnaast gooi je er een kleine reclamecampagne uit. Samen met de groei van je klanten zorg je voor groei bij en in je werknemers. Op deze manier kun je de klantcapaciteit aan.
De klant staat centraal, niet het product. Dus wanneer de klant gedurende de samenwerking vertrouwen in jou heeft, doet dit je naamsbekendheid alleen maar ten goede. De inkomsten groeien, je klantenbestand groeit… Kwaliteit wint het van kwantiteit.
De juiste combinatie tussen kwaliteit en kwantiteit zorgt voor ongekend succes.