De interne zoekfunctie: niet te onderschatten

Het optimaliseren van de interne zoekfunctie is niet vaak het eerste waar men aan denkt bij het verbeteren van webshops. En dat is onbegrijpelijk als je je bedenkt dat veel van jouw bezoekers een beroep doen op het balkje om een specifiek item te zoeken in jouw virtuele winkel. Daar waar voorheen nog gekozen werd voor een makkelijke uitweg met Google Website Search om maar iets op je site te hebben, is de interne zoekfunctie vandaag de dag een belangrijke pijler binnen een kwalitatief goede webshop. In dit blog vertellen we je er meer over!

Site in Google Search

Laten we even teruggaan naar de tijd waar de site in Google Search nog erg gangbaar was. Hierbij konden bezoekers van een specifieke webshop zoekopdrachten ingeven en hun zoektocht een vervolg geven op jouw website. Aan het begin van 2018 veranderde dit echter, want in dat jaar zette de zoekmachinegigant iedere site in Google Search om naar Google Custom Search. Deze omwenteling ging niet gepaard zonder veranderingen, want vanaf dat moment konden pagina’s van jouw concurrenten zichtbaar worden op je domein. Onwenselijk! Allereerst omdat het niet bijdraagt aan verbeterde conversies, maar ook omdat de lay-out niet te tweaken is naar jouw huisstijl.

Search tools

Gelukkig leiden veranderingen vaak tot mooie dingen, zoals de opkomst van search tools. Search tools zijn hulpmiddelen die je kunt implementeren op jouw website om de bezoeker tegemoet te komen.

Voorbeeld. Je bent eigenaar van een sneaker webshop en verkoopt honderden verschillende exemplaren. Zou de potentiële klant via de menustructuur moeten navigeren naar zijn of haar ideale schoen, dan ziet hij of zij een gecompliceerde zoektocht tegemoet. Implementeer je echter één van de search tools, dan is de kans op een match tussen bezoeker en product veel groter. Zo’n interne zoekfunctie koppelt de beste resultaten aan de woorden die ingetoetst worden en bewerkstelligt op die manier een betere match.

3 redenen voor een interne zoekfunctie

Ben je na ons pleidooi nog steeds niet volledig overtuigd van de kansen die een interne zoekfunctie met zich meebrengt? Dan zullen we de kansen hieronder kort voor je opsommen:

  • Omzetverhogend: de interne zoekfunctie heeft een positieve uitwerking op je omzet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bezoekers stukken sneller converteren bij een goede interne zoekfunctie dan als deze ontbreekt.
  • Tijdbesparend: de interne zoekfunctie heeft eveneens een tijdbesparende functie. Jouw customer service hoeft minder vaak de telefoon te beantwoorden om vragen te beantwoorden, want vermoedelijk vindt de klant sneller wat hij zoekt op je website.
  • Reflecterend: tot slot bieden search tools reflectie voor jouw content. Je weet beter welke pagina’s goed gevonden worden door de juiste content en waar het nog aan ontbreekt.

Benieuwd wat een razendsnelle website of webshop gaat kosten?

Helpt Best4u Media jou ook aan een razendsnelle website of webshop? Al meer dan 3000 klanten gingen jou voor.
Wacht daarom niet langer en vraag direct een offerte aan voor jouw razendsnelle website of webshop.