9 website-usability tips: verhoog de gebruiksvriendelijkheid

Een website vormgeven met hoge usability gaat niet over een nacht ijs. Was het maar zo’n feest, dan zouden er een hoop meer goede websites op het world wide web te vinden zijn en een stuk minder crappy varianten. Helaas regeren wij ook niet over het online universum en is een nieuwe strakke website ook niet 1, 2, 3 op je beeldscherm getoverd. Wat we wel kunnen doen om deze tegenvaller wat te verzachten, is onze kennis met je delen over hoe je een gebruiksvriendelijke en vindbare website inricht. In dit artikel vind je 9 tips om de usability van je website naar een hoger niveau te tillen.

Wat is usability?

Mocht de term usability je slechts vaag bekend klinken, dan bij deze een duidelijke uitleg zodat je voortaan ook mee kunt praten over de hoge usability waar iedereen naar streeft: Usability betekent gebruiksvriendelijkheid, gebruikersvriendelijkheid of bruikbaarheid. In het geval van een website gaat het erom dat een gebruiker geheel logisch alles op de website kan vinden en het gebruik ervan als prettig en makkelijk ervaart.

Usability staat voor de gebruiksvriendelijkheid van een product, dienst of zoals in dit geval; van een website.”

Het design/ ontwerp van een website heeft hier dan ook alles mee te maken. Alles moet goed te vinden en te begrijpen zijn, anders haken mensen af. Om die reden is de usability een onderdeel van de “user experience”, ofwel de gebruikerservaring. Door de gebruiksvriendelijkheid te verhogen, zal de gebruikerservaring ook positief toenemen.

Duidelijk menu

Onmisbaar voor een hoge usability is een bruikbaar menu ergens bovenaan de pagina. Zorg dat je menu voorzien is van alle logische categorieën die jouw aanbod beslaan en vergeet de pagina’s ‘Home’, ‘Contact’, ‘Over ons’, ‘Blog’, ‘Cases’ en ‘Vacatures’ niet, indien van toepassing. Zorg daarnaast voor specifieke termen in je menu, zodat direct zichtbaar is wat voor informatie of producten achter die knop te vinden zijn.

Denk verder goed na over welke categorieën of pagina’s een prominente plaats in je menu verdienen en welke onderdelen ook als subcategorie of in de footer geplaatst kunnen worden. Plaats ook je belangrijkste menu-items aan het begin of eind van je menubalk. Mensen zijn geneigd als eerste naar het begin en eind te kijken en minder naar het midden.

Het menu mag tot slot altijd opvallen. Dit kun je doen met een afwijkende kleur van de achtergrond en zorg dat je menu-button op mobiel duidelijk herkenbaar is. Heel simpel door het hamburgermenu of het woord ‘Menu’ als knop linksboven in beeld te zetten.

Zoekfunctiebalk op website met suggesties
Zoekfunctie met suggesties op boompjevoorthuis.nl

Uitgebreide zoekfunctie

Bezoekers komen op een website met een bepaald doel. Ze zoeken iets en zijn online vaak zeer gericht op zoek. Bied daarom de mogelijkheid om dat ook te kunnen op jouw website via een zoekfunctie. Zorg dat deze bovenaan de pagina duidelijk zichtbaar is en dat deze goed werkt. Een zeer gebruiksvriendelijke zoekfunctie biedt suggesties tijdens het typen en reageert niet alleen op een ‘exacte match’, maar toont ook soortgelijke producten in de resultaten, zoals in het voorbeeld hierboven.

Rustige lay-out

Probeer een lay-out in één kolom in plaats van meerdere kolommen voor het verhogen van de usability. Met alle informatie in één overzichtelijke kolom is het voor de bezoeker duidelijk waar te kijken. De informatie staat logisch van boven naar beneden en er wordt pas meer getoond door te scrollen. Een benadering met meerdere kolommen vormt een extra risico, omdat verspreide informatie kan afleiden van het kerndoel van een pagina.

Een rustige lay-out met één kolom geeft je dan ook meer controle over waar je de bezoeker heen stuurt. Als het goed is wordt er ook gelezen van boven naar beneden. Door dus stap voor stap de juiste informatie en content te bieden, kun je de bezoeker gemakkelijker aanzetten tot overgaan op een actie, zoals bestellen of contact opnemen.

Beschrijvende linktekst

Bij gebruik van links in je tekst kun je het beste een beschrijvende linktekst toepassen. We raden een linktekst als ‘Klik hier’ sterk af, want deze tekst zegt simpelweg niets over waar je naartoe gaat klikken. Zorg ook dat je (interne) links visueel opvallen met een andere kleur en/of dat ze vetgedrukt zijn. Wil je bijvoorbeeld verwijzen naar een specifieke dienstenpagina, gebruik dan de dienst zelf om te verwijzen naar meer informatie. Wij zouden dat doen door je op deze manier te laten weten dat je op onze website alle informatie kunt vinden over het door ons laten ontwerpen van een maatwerk website of een design website.

Kruimelpad als navigatie

Een kruimelpad laat de bezoeker zien waar op de website hij zich bevindt. Bezoekers komen vaak via een andere pagina dan de homepage binnen of klikken zelf door naar andere pagina’s binnen de website. De broodkruimelnavigatie biedt de bezoeker dan een manier om direct te zien in welke categorie hij zit. Dit maakt het makkelijker om terug te klikken naar een overzicht of om een bepaald onderwerp te lokaliseren. Dit extra stukje navigatie kan er als volgt uitzien: Home > Diensten > Hosting, security & support > WordPress hosting & support.

ALT-tekst afbeeldingen

Een ALT-tekst is een beschrijving van een afbeelding. Met ALT-teksten help je bezoekers die slechtziend zijn en schermlezers gebruiken om webpagina’s te kunnen begrijpen. Door de ALT-teksten achter je afbeeldingen maak je de inhoud van je pagina’s toegankelijker en in z’n geheel beter leesbaar. Zoekmachines zoals Google vinden dit ook prettig voor het beoordelen van de usability, omdat zo alle inhoud van jouw pagina goed af te lezen is.

404-pagina: goed fout

Men komt op een 404-pagina als er iets fout gaat. Dat kan gebeuren, maar hoeft geen reden te zijn om een bezoeker direct te verliezen. Maak daarom van je 404-pagina een goede foutpagina. Dat wil zeggen dat je de bezoeker goed verder helpt door kort maar krachtig aan te geven dat de bezoeker het beste via de zoekfunctie de gezochte pagina kan proberen te vinden of verwijs naar je homepagina om de bezoeker te behouden in plaats van enkel te vermelden dat er iets is misgegaan.

Gratis weggevertje

Natuurlijk wil je dat bezoekers altijd iets afnemen en tot actie overgaan. Het is logisch dat je hierop aanstuurt en deze boodschap in de content op je website of webshop verkondigt. Probeer het echter ook eens andersom en geef iets cadeau in plaats van meteen een verkoop proberen te sluiten. Geef iets weg zoals korting of gratis advies. Dit is een vriendelijk gebaar en de bezoeker krijgt hier eerder een positief gevoel van dan van een ‘Bestel direct’-button.

Dit is een vriendelijke en effectieve overredingstechniek die berust op de regel van wederkerigheid. Geef een blijk van waardering dat iemand op jouw website komt en wie weet komt deze waardering later in je voordeel terug in de vorm van een bestelling of samenwerking. We zeggen niet dat dit altijd werkt, maar het is zeker het proberen waard wanneer je wilt werken aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Overtuigende reviews

Je kunt op je ‘Over ons’-pagina prediken hoe fantastisch je merk of product is, maar je kunt het ook door een ander laten zeggen. Maak je website of webshop betrouwbaarder door sociaal bewijs te leveren voor de kwaliteit van je producten of diensten. Iemand met twijfels zoekt naar bevestiging. Reviews kunnen een twijfelende bezoeker net even dat laatste zetje geven en overtuigen. Zorg dus dat je ergens op je website laat zien dat anderen je aanbod steunen en hier tevreden over zijn.

A/B-testen op gebruiksvriendelijkheid

Sta je best open voor het toepassen van bovenstaande tips, maar wil je kunnen zien of de aanpassingen die je doet ook hun vruchten afwerpen? Dan raden we aan om te A/B-testen. Dit wil zeggen dat je van een pagina twee versies maakt, bijvoorbeeld een versie met één kolom en een versie met meerdere kolommen waarin je informatie biedt. Door deze gelijktijdig voor een bepaalde periode online te hebben en te monitoren via een A/B-testtool kun je zien wat beter werkt op jouw website.

“A/B-testen is een zeer effectieve methode om te werken aan vooruitgang van je website-usability”

Usability van je website verbeteren?

Hopelijk heb je nu een beter idee van de zeer diverse factoren waar website-usability om draait én heb je iets aan de tips. Wil je nu de usability van je eigen website graag verhogen en wil je daar een professional voor inzetten? Daar kan Best4u je bij helpen. Neem gerust contact met ons op als je hier vragen over hebt of openstaat voor verbeteringen. We doen graag geheel gratis een analyse van jouw huidige website.

Benieuwd wat een razendsnelle website of webshop gaat kosten?

Helpt Best4u Media jou ook aan een razendsnelle website of webshop? Al meer dan 3000 klanten gingen jou voor.
Wacht daarom niet langer en vraag direct een offerte aan voor jouw razendsnelle website of webshop.