WhatsApp maakt commercie voor bedrijven mogelijk

Slechts een maand geleden publiceerden wij deze blog over WhatsAppende bedrijven met hun klanten. We stelden toen dat de populaire communicatie-app steeds meer wordt gebruikt door bedrijven als communicatiemiddel binnen de supportafdeling, maar dat de app desondanks niet gemaakt zegt te zijn voor commerciële doeleinden. WhatsApp hanteerde dan ook strenge regels in het privébeleid; het was tot dan toe officieel niet toegestaan voor bedrijven om gebruik te maken van de app voor commerciële doeleinden.

Gisteren werd bekend dat de berichtendienst de privacyvoorwaarden heeft aangepast. Communicatie tussen bedrijven en hun klanten wordt nu gestimuleerd door de populaire berichtendienst. Hiermee wordt ook de deur voor het versturen van commerciële berichtjes geopend. Wil je dus aanbiedingen en speciale acties direct aan je klanten kenbaar maken? Dan kan dat binnenkort ‘gewoon’ via WhatsApp.

Met de verandering in de privacyvoorwaarden introduceert WhatsApp een nieuw verdienmodel. De app, die gratis is voor gebruikers, gaat geld kosten voor bedrijven die van de nieuwe tools gebruik willen maken. De nauwe samenwerking die WhatsApp aangaat met bedrijven, betekent overigens naar eigen zeggen niet dat de app grote banneradvertenties gaat introduceren. Het is niet bekend hoe ze dit wel gaan aanpakken.

Wat betekent dit voor jou als consument?

Communicatie tussen bedrijven en hun klanten nog makkelijker en sneller maken is één van de bijkomende doelen van de aanpassing van WhatsApp. Wat je kunt verwachten? Denk bijvoorbeeld aan een vliegtuigmaatschappij die je je instapkaart per WhatsApp verstuurt, een appje wanneer je vlucht vertraagd is of een update van je bank over een recente transactie. Het soort berichten dat nu nog veelal per SMS wordt verstuurd, kan binnenkort via WhatsApp bij je binnenkomen.

WhatsApp werd in 2014 gekocht door Facebook. De aanpassing in de voorwaarden betekent dan ook dat de database van WhatsApp beter geïntegreerd wordt met die van andere diensten van het moederbedrijf. Advertenties op Facebook kunnen zo worden verbeterd; je krijgt bijvoorbeeld advertenties te zien van bedrijven waarmee je al werkt, in plaats van bedrijven die je niet kent. Ook het bestrijden van spam-accounts wordt makkelijker door het delen van de informatie.

Ondanks de integratie met apps als Facebook en Instagram benadrukt het bedrijf dat de inhoud van WhatsApp-berichten en telefoongesprekken versleuteld blijft. Ook is het mogelijk om in te stellen dat WhatsApp je accountinformatie niet deelt met Facebook. Dit doe je via Instellingen > Account > Deel mijn accountinformatie.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

In feite was het natuurlijk al langer mogelijk om je klanten te benaderen via WhatsApp. Een slimme keus, vinden wij. Private sharing genereert namelijk een veel hogere conversie dan public sharing: mensen klikken veel sneller op een link die ze van een vriend toegestuurd krijgen via WhatsApp, dan op een link die in de tijdlijn van Facebook of Twitter verschijnt. Dat WhatsApp de privacyvoorwaarden aanpast betekent voor jou als ondernemer dus dat je meer uit private sharing kunt halen. Je kunt immers (tegen betaling) gebruik gaan maken van handige tools die WhatsApp introduceert, bijvoorbeeld voor het kenbaar maken van interessante aanbiedingen en doelgroepgerichte acties.

De integratie van WhatsApp met Facebook is bovendien een goudmijn voor adverteerders (en daardoor ook voor Facebook). Adverteerders kunnen advertenties aanbieden aan een gedetailleerd gekozen groep, waardoor de conversiewaarde van deze advertenties zal stijgen en Facebook miljarden aan advertentie-inkomsten genereert.

Heb jij WhatsApp al geïntegreerd in je bedrijf? En wat vind je van de aangepaste voorwaarden? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen, dus laat vooral je reactie achter. Wil je meer informatie of persoonlijk advies van één van onze Internet Marketing-experts? Neem dan gerust contact met ons op.

Benieuwd wat een razendsnelle website of webshop gaat kosten?

Helpt Best4u Media jou ook aan een razendsnelle website of webshop? Al meer dan 3000 klanten gingen jou voor.
Wacht daarom niet langer en vraag direct een offerte aan voor jouw razendsnelle website of webshop.

Waar kunnen we je mee helpen?
Contact image

Arjan

Snelste vraagbaak van Nederland

Welkom bij Best4u Media, ik sta je graag te woord bij sales vragen. Kan ik je ergens mee helpen?
by Best4u Media
Je ontvangt op werkdagen tussen 09:00 en 21:00 uur binnen 15 minuten jouw offerte!