Welke trends zijn er in 2012 binnen online marketing?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

dd26ac03213fe11707f6e9da12a7e296

>> Gepost op: 13 januari, 2012 in Kenniscentrum, Ondernemen, Trends

Het is weer een nieuw jaar en dat betekent dat er ook weer nieuwe trends zijn binnen online marketing. Nieuwsgierig naar deze trends? In dit artikel wordt beschreven wat deze trends precies zijn, wat je kunt doen en wat je beter kan laten.

Trends binnen zoekmachine optimalisatie

Google Panda

Een van de grootste gebeurtenissen is de Panda van Google. De Google Panda update is een onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie. Er is al redelijk wat over Google Panda geschreven, maar toch weten veel mensen nog niet precies wat het is en wat het allemaal inhoud. In februari 2011 is de update officieel gelanceerd, maar in Nederland heeft de Panda nog niet echt veel bekendheid. Tijdens de SES 2011 in Amsterdam gaf Google al aan dat de Panda binnenkort ook de Nederlandse websites komt ‘controleren’. Veel bedrijven zullen hun website hier dus op moeten voorbereiden.

 

Wat is de Google Panda precies?

Google Panda is vernoemd naar Biswanath Panda, die voor Google samen met anderen schreef over het gebruik van tree learning. Tree learning kan in gevallen dat je een besluit moet nemen gebruikt worden om visueel en expliciet je beslissing te vertegenwoordigen. Hieronder een voorbeeld.

Welke trends zijn er in 2012 binnen online marketing?

Waarom is Google Panda een onderdeel van zoekmachine optimalisatie? De Google Panda kijkt naar meerdere onderdelen van een website. Dit doet de Panda omdat hij op deze manier de positie in de zoekmachine kan bepalen. De Google Panda kijkt dan vooral naar het gebruikersgemak en de betrouwbaarheid. Daarnaast let de Panda op zaken zoals hoeveel mensen je website verlaten (Bounce Rate), maar ook of er (te veel) reclame op je website staat. Als jouw website gebruikersvriendelijk en fijn is voor de bezoekers, dan scoor je hoger in Google. Heb je veel negatieve punten? Dan zak je snel naar beneden. De Google Panda ziet dus dezelfde dingen die jij ook niet fijn vindt als je een website bezoekt. Denk bijvoorbeeld aan teksten waar zoekwoorden onnatuurlijk voorkomen, maar ook overmatig reclamegebruik en banners worden niet als positief gezien.

 

Black Hat SEO

In de zoekmachine optimalisatie zal er, behalve de Panda, nog een aantal trends een belangrijke rol spelen. Uiteindelijk zal de ‘Black Hat SEO’ verdwijnen. Wat is de Black Hat SEO? De Black Hat SEO kunnen bedrijven of personen zijn die door middel van, de door zoekmachines afgekeurde middelen, de raking van een website proberen te bevorderen. Bijvoorbeeld teksten dezelfde kleur geven als de achtergrond. Hier let de bezoeker niet op, maar Google wel. Zo kom je dus hoger in Google, terwijl er geen relevante informatie staat. Dit is zeker geen aanrader om te doen, je hebt namelijk een grote kans dat je een penalty krijgt of zelfs een ban.

 

Zoekmachineoptimalisatie door video’s

Een andere trend is het VSEO: zoekmachineoptimalisatie door het gebruik van video’s. Zo is Youtube de tweede grootste zoekmachine geworden. VSEO wordt in 2012 waarschijnlijk nog belangrijker, dit blijkt uit het feit dat er onlangs een analytics voor Youtube is ontwikkeld. Al gedacht aan de smartphones/tablets enzovoort? De opkomst daarvan is erg toegenomen. Tegenwoordig kan iedereen op zijn mobiel even een filmpje kijken. Plaats een video op verschillende pagina’s van je website met daarboven een zoekmachinevriendelijke titel en URL. Je hebt op deze manier een grotere kans dat dit vaker wordt bezocht.

 

Linkbuilding

Ook linkbuilding is nog steeds een belangrijk punt. Als je een links een slechte kwaliteit hebben, komt je website ook steeds meer onderaan de zoekresultaten. Betrouwbare links zijn nog steeds erg belangrijk voor de toekomst!

 

Social Media

Natuurlijk blijft Social Media een trend! Denk is aan bijvoorbeeld de ‘likes’ van Facebook, de tweets van Twitter. Dit was al belangrijk en wordt nog belangrijker. Social media is bijna niet meer weg te denken uit de marketingmix voor veel bedrijven. Facebook is al enorm gegroeid en zal nog wel even door groeien. Daarnaast is social media zakelijk prima in te zetten! Zelfs kun je nu adverteren via Facebook en Twitter. Bij het gebruik van advertenties moet je er natuurlijk wel opletten of het niet te onpersoonlijk wordt en/of dat mensen afhaken en dus jouw pagina verlaten. Het belangrijkste van social media is dat je je klanten helpt als ze een vraag hebben, je aandeel brengt aan een gesprek en natuurlijk luistert naar de klant. Als je dit doet, kan jouw bedrijf het verschil maken!

Waarschijnlijk heb je al iets over Google+ gehoord. Doe je hier nog niks mee? Dan zou het handig zijn om een account aan te maken. Google+ gaat vast groeien. Het is een onderdeel van Google, dus zal Google er ook alles aan doen om het tot een succes te maken. In 2012 kan het dus alleen maar groeien.

 

Gebruiksvriendelijkheid

“Is gebruiksvriendelijkheid een nieuwe trend?” zal je waarschijnlijk denken. Ja, het blijft nog steeds een trend! Het is de toekomst. Er komen elke dag steeds meer websites, het aanbod wordt groter en dus heeft de klant steeds meer keuze. Jij moet er uit springen! Als jij op een website klikt en hij werkt niet, dan ben je gelijk weer weg. Het duurt namelijk te lang. Voorkom zulke dingen! Is jouw website gebruiksvriendelijk? Kan een bezoeker er alles in terug vinden? Zo ja? Dan kom je 2012 wel door. 😉

 

Mobiel internet

Ik heb in het kort al even de toename van smartphones en tablets benoemd. Als je de Analytics van je website erbij kijkt, zie je waarschijnlijk dat het aantal bezoeken vanaf mobiele telefoons erg zijn toegenomen! Zorg er dus voor dat jouw website ‘mobile-ready’ is, want er zullen waarschijnlijk steeds meer mensen jouw website bezoeken via mobiel internet.

 

Teksten op jouw website

Hoe vaak kom je niet in de situatie dat je het lastig vindt om een goede tekst te schrijven voor op jouw website? De taal ‘verandert’ met het jaar, zou je kunnen zeggen. Je moet je teksten blijven aanpassen en er altijd op letten of jouw schrijfstijl nog wel bij je doelgroep past. De standaardverkoop teksten hebben we nu wel gezien.

Een aantal tips

  • Wees duidelijk! Maak duidelijke zinnen.
  • Schrijf creatief! Als het niet ‘leuk’ is geschreven haakt de lezer snel af.
  • Geef de tekst een beetje humor! Bedenk bijvoorbeeld een leuke, grappige titel voor jouw tekst.
  • De klant aanspreken met ‘je’? Misschien vraag je je af of dit kan. Let er op of dit bij jouw bedrijf en doelgroep past. Steeds meer wordt de klant in teksten aangesproken met ‘je’, juist omdat dit zo persoonlijk is.

 

Een artikel vol met tips en handige weetjes! Wat zijn jouw verwachtingen en wat denk jij dat de trends zijn voor 2012? Ik ben benieuwd!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
Best4u

Laatste artikelen van Best4u