Waarom investeren in Bing Ads?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

bing-ads-logo

>> Gepost op: 13 juli, 2015 in Kenniscentrum, SEA, trends

Wanneer we het hebben over een zoekmachine, bedoelen we hier eigenlijk altijd Google mee. Helemaal niet raar aangezien Google in Nederland een marktaandeel van 93% heeft. Waarom dan dit artikel over Bing, de zoekmachine van Microsoft?

Heel simpel. Bing Ads is aan een grote opmars bezig. In Nederland heeft Bing een marktaandeel van slechts 3% maar de verwachting is dat dit flink gaat stijgen. In Amerika bezit Bing namelijk al een marktaandeel van 25% – 30% en in het Verenigd Koninkrijk is het marktaandeel in een jaar tijd bijna verdubbeld (11% in 2015 t.o.v. 6,2% in 2014).

Slimme partnerships

Bing is een aantal slimme partnerships aangegaan om het marktaandeel te verhogen. Bing is gefuseerd met Yahoo die al een aardig marktaandeel had. Daarnaast heeft Mozilla Firefox ervoor gekozen om Bing als standaard zoekmachine in te stellen.

Ook Apple heeft volledig vertrouwen in Bing. Vanaf iOS7 gebruikt Siri namelijk Bing als zoekmachine. Siri is recentelijk ook in het Nederlands te gebruiken waardoor dit steeds meer onder het Nederlands publiek gebruikt zal worden.

Windows 10 zal na verwachting echter de grootste marktverschuiving in werking gaan zetten. Windows 10 is een Search georiënteerd platform welke op allerlei apparaten gebruikt gaat worden. Dit zijn een flink aantal computers, tablets en mobile welke straks allemaal Bing als standaard zoekmachine ingesteld hebben staan.

Concurrentie op Bing Ads

Bing Ads is het advertentiesysteem van Bing en is erg vergelijkbaar met Google AdWords. Echter is de concurrentie op Bing nog vele malen lager dan binnen Google AdWords. Doordat er (veel) minder adverteerders op Bing Ads zijn liggen de CPC’s ook een stuk lager. Hierdoor is Bing erg toegankelijk voor adverteerders welke minder te besteden hebben of in branches waar de concurrentie in AdWords gigantisch hoog is.

Bing adverteren

Aanvullend CPC kanaal

Wanneer je adverteert op Bing bereik je een doelgroep welke je normaliter niet of nauwelijks bereikt via Google AdWords. Wanneer mensen een standaard zoekmachine hebben ingesteld zullen ze deze ook voornamelijk gebruiken. Gebruikers welke Bing als standaard zoekmachine hebben ingesteld zullen dan deze ook voornamelijk gebruiken. Deze gebruikers bereik je dus niet of slecht via Google AdWords.

Conversieratio Bing Ads

Het conversieratio op Bing Ads ligt flink hoger dan via Google AdWords. Dit gecombineerd met een lagere CPC resulteert in flink lagere kosten per conversie. Gebruikers van Bing hebben het kenmerk ouder te zijn en minder “shop” gedrag te vertonen. Het zijn gebruikers die niet tientallen webshops vergelijken qua prijzen maar sneller een aankoop doen.

Voordelen Bing Ads

Bing Ads is dus een kanaal welke zeer interessant is om in te zetten en dat met name vanwege de verwachting qua groei in marktaandeel en de rendabiliteit van dit kanaal. Wees er wel van bewust dat op dit moment het haalbare verkeer nog vele malen lager ligt, echter is dit verkeer dus wel meer converterend tegen lagere kosten.

Tot slot nog een korte opsomming van de voordelen van Bing Ads:

  • Lage(re) kosten per klik;
  • Hoger conversieratio;
  • Bezoekers vanuit Bing Ads geven 60% meer uit in een webshop;
  • Minder concurrentie;
  • Met laag budget toch goed zichtbaar;
  • Extra kanaal in de marketingmix.

Meer vragen over de inzet van Bing Ads in je marketinginzet? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

Sander

Sander

Als projectmanager internetmarketing MKB+ ben ik altijd op zoek naar online kansen voor mijn klanten. Trafficgeneratie en conversieoptimalisatie staan centraal in mijn dagelijkse activiteiten met als basis: ‘’Meten is weten!’’
Sander

Laatste artikelen van Sander