Social media, iets voor jou of jouw bedrijf?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

d479a8c6c1b9077a5afe58d9c356bdc3

>> Gepost op: 31 januari, 2012 in Kenniscentrum, ondernemen

Op donderdag 26 januari zijn drie medewerkers van Best4u, waaronder ik, naar een workshop over social media geweest. Deze workshop werd begeleid door Amy van Son. Amy is een loopbaan- en ondernemerscoach, daarnaast geeft ze workshops over o.a. presentaties van Prezi en over social media.

De avond begon met een kennismaking onderling. Iedereen stelde zichzelf kort voor, benoemde de functie binnen het bedrijf en gaf hun motto aan. Waarom een motto? Een motto maakt het persoonlijk. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer dat er een motto op visitekaartjes staan. De motto moet over jezelf gaan. Op deze manier krijgen mensen die dit lezen gelijk een indruk van je.

 

LinkedIn

Vervolgens startte de workshop met LinkedIn. Veel mensen vinden LinkedIn te lastig, terwijl dit helemaal niet zo is! Wellicht weet je al dat LinkedIn heel anders is dan Facebook en Twitter. LinkedIn wordt gebruikt om te netwerken. Je kunt er een groot netwerk in opbouwen, waarin jij wellicht in de toekomst veel gebruik van kan maken!

Voordelen van LinkedIn

  • Gemakkelijk een netwerk opbouwen
  • Via het netwerk van een ander makkelijk in contact met een ander komen (of bijvoorbeeld een bedrijf)
  • Online CV!
  • Je kunt zien wie jouw profiel heeft bekeken
  • Er wordt altijd reclame voor je gemaakt
  • Branchegenoten, informatie, nieuwe klanten, concurrenten etc. allemaal te vinden op LinkedIn!

Maar nu!? Je hebt een eigen profiel. Dat is al de eerste stap. Maar daarna? Hoe ga je te werk? Wat moet ik doen? Voordat je gaat ‘connecten’ met andere mensen, moet je ervoor zorgen dat je profiel in orde is. Zorg ervoor dat je een profielfoto hebt. Als mensen zien dat je geen profielfoto hebt, ben je niet interessant genoeg om verder te kijken. Maar wat misschien nog het belangrijkste is… Zorg er voor dat je profiel zichtbaar is! Zoals Amy tijdens de workshop ook duidelijk aan gaf, weten veel mensen niet dat hun profiel (en profielfoto) niet zichtbaar is voor iedereen. Dit kan je simpel aan-/uitstellen via de settings (rechtsboven).

Tips voor jouw profiel:

  • Motto in je profiel
  • Plaats blogs, komende evenementen, nieuwe producten enzovoort
  • Gebruik LinkedIn om je bedrijf te promoten!

Zoals Amy het zo mooi zei tijdens de workshop: “Als je iets droomt, ga je die stappen er ook naar toenemen. Je kunt het niet verkeerd doen, je moet het gewoon doen!”

 

Twitter

Na de uitleg, tips en leuke weetjes over LinkedIn kwam ook Twitter aan de beurt! Amy gaf al gelijk een aantal tips. Zoals:

  • Zorg voor een bijpassende achtergrond
  • Plaats een duidelijke foto van jezelf
  • Gebruik je eigen naam (bijvoorbeeld @amyvanson)
  • Plaats bij je ‘bio’ woorden waar je op gevonden wil worden en plaats ook hier weer jouw motto!
  • Plaats een URL link op je website (bijvoorbeeld van LinkedIn)
  • Volg de volgers van jouw concurrent
  • Voeg de stad waar jouw bedrijf actief is toe bij locatie

 

Facebook

Als laatste werd Facebook behandeld. Misschien denk jij als ondernemer dat je alles al wist over Facebook en Twitter, maar toch zijn er altijd wel kleine punten die je als bedrijf nog kunt doen. De eerste tip die Amy gelijk gaf, is dat als je een vraag hebt over Facebook, je dit nooit in Facebook zelf op moet zoeken. Maar doe dit in Google. Als je dit in Facebook doet, krijg je 9 van de 10 keer nooit antwoord op je vraag.

 

Voor mijn bedrijf heb ik ook een Facebook pagina, en nu?

Als je voor je bedrijf een pagina hebt aangemaakt, kan je niet communiceren met ‘vind-ik-leukerds’ (om het zo maar even te noemen). Als bedrijf kun je wel communiceren met andere bedrijven. Misschien ken je al wel de Facebook pagina’s van ‘Ik hou van …….. (bijvoorbeeld plaatsnaam)’ Als jij dit leuk vindt als bedrijf, kan je dus berichten plaatsen op deze pagina. Kortom: dit is gewoon gratis reclame maken. Dit is dus wel een slimme tip om te onthouden! 😉 Nog een tip van Amy: gebruik Youtube! Youtube is de tweede grootste zoekmachine (op Google na), dit kun je dus ook prima gebruiken! Maak korte filmpjes van jouw producten/bedrijf en plaats dit op jouw Facebook pagina. Als laatste heb ik nog twee woorden die heel erg uit de workshop naar voorkwamen: positiviteit en activiteit. Wees positief, naar de klant toe, maar ook in de berichten die je plaatst. Wees actief bezig op je social media accounts. Het zal de klant opvallen dat je, als persoon of als bedrijf, actief bezig bent op jouw social media account. Dus zal je meer opvallen!

In het kort…

  • ‘Like’ pagina’s voor gratis ‘reclame maken’
  • Gebruik Youtube!
  • Wees actief

 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *