Social media tips voor MKB bedrijven

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

8eae01afbefcf0b829ab43120db366c5 (1)

>> Gepost op: 7 oktober, 2011 in Kenniscentrum, social media

Social media is in volle opkomst. Veel consumenten zijn actief op social media zoals Twitter en Facebook. Bedrijven kunnen er niet meer omheen en moeten er aan gaan geloven. Waar het vroeger zin had om consumenten te bereiken via reclame in bushokjes of adverteren in kranten, is nu actief meedraaien in de wereld van social media een grotere rol gaan spelen dan oudere communicatiemiddelen. Als eigenaar van een MKB zul je nu ongetwijfeld denken: hoe en waar moet ik beginnen?! In dit artikel geef ik enkele tips om goed van start te gaan.

 

Tip 1: Strategie bepalen

Voor MKB bedrijven kan social media veel betekenen als je het goed aanpakt. Social media hoeft geen duizenden euro’s te kosten. Voordat je er zomaar op los gaat twitteren of hyven is het belangrijk om als bedrijf een strategie te bepalen. Waar ga je social media voor inzetten of wat wil je bereiken als bedrijf? Social media kan je voor verschillende doelen inzetten. Je kan social media inzetten als een marketing tool om je product/dienst te promoten of om vragen van klanten te beantwoorden. Misschien ben opzoek naar personeel? Met behulp van social media kun je gemakkelijk nieuw personeel benaderen. Social media is heel persoonlijk. Zo kun je als klein bedrijf heel gericht adverteren binnen jouw doelgroep. Als je weet wat je met social media wilt bereiken kun je doelgericht te werk gaan.

 

Tip 2: Je social media tools kiezen

Na dat je een strategie hebt bepaald ga je kiezen met welke tools je gaat werken. Hoeveel reageren er op jouw post op Facebook? Hoeveel keer wordt er op een link geklikt in een tweet? SocialDrums helpt jouw medewerkers vanuit één scherm actief te zijn op Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn en daarbuiten met gekoppelde (RSS) Feeds. Met SocialDrums kun je activiteiten monitoren en indien nodig reageren. Je kunt tevens bijhouden of er over jouw bedrijf wordt gesproken.

 

Tip 3: Werknemers, het visitekaartje van je bedrijf

Het is belangrijk dat er binnen het bedrijf een ‘social media gedragscode’ geldt. Dit wordt vaak vergeten. Werknemers zijn vaak al bekend met social media. Maar vaak weten zij niet dat imagoschade op de loer ligt. Geef richtlijnen aan je werknemers. Zij zijn het visite kaartje van je bedrijf. Omdat iedereen met elkaar in verbinding staat, verspreidt nieuws  zich snel.

 

Tip 4: Kijk eens naar je buren

Ga eens een kijkje nemen naar de social media activiteiten van je concurrenten of andere bedrijven. Er zijn veel bedrijven al actief op Twitter of Facebook. Laat je inspireren en kijk hoe zij social media gebruiken.

 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *