Retargeting: wat je vooral niet moet doen

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

retargeting niet doen

>> Gepost op: 13 juni, 2017 in Algemeen, Blog, Google, Kennisbank, Kenniscentrum

Retargeting banners; je komt ze overal tegen. Voornamelijk grote adverteerders maken er gebruik van, maar ook steeds meer ‘kleinere’ bedrijven nemen retargeting op in hun online marketingstrategie. Een tijdje geleden schreven we al een artikel over het effect van retargeting en gaven we tips om zelf aan de slag te gaan. Vandaag richten we ons op de don’ts van retargeting, zodat jouw campagne niet als storend wordt ervaren. De bezoekers die via retargeting weer op jouw website terechtkomen zijn namelijk de meest gekwalificeerde en geïnteresseerde bezoekers die je maar kunt hebben, en die wil je dus niet wegjagen.

Eerst gaan we kort in op de betekenis van retargeting. Onder retargeting of remarketing verstaan we het opnieuw benaderen van je websitebezoekers via beeld- of tekstadvertenties op websites van derden. Je boodschap op maat wordt dan dus aan een geselecteerd publiek getoond, je creëert herkenbaarheid en betrokkenheid en zo zijn er nog tal van andere voordelen te benoemen.

De belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle retargeting campagne is een gedegen strategie en een goede uitvoering. Zorg je ervoor dat de volgende don’ts het succes van jouw retargeting campagne niet in de weg zitten, dan zit je al een heel eind in de goede richting.

1. Toon geen advertenties van producten die de klant al gekocht heeft

Open deur, maar het is overbodig om een product dat de klant net heeft gekocht vervolgens weer terug te laten komen door middel van retargeting. Het ligt voor de hand dat de klant het product niet nogmaals koopt. Naast het feit dat de klant hier geïrriteerd door kan raken zijn de mediakosten ook nog eens weggegooid geld. Wel kun je complementaire producten adverteren, zoals accessoires van de aankoop. Zorg dat je de juiste bijbehorende producten adverteert.

2. Retarget niet iedereen die je site bezoekt

Retargeting wordt effectiever op het moment dat de klant gerichter zoekt op jouw website. Als een consument niet verder komt dan de homepagina is hij/zij waarschijnlijk niet zo geïnteresseerd. Wanneer iemand specifieker gaat filteren op jouw website naar een product, dan zoekt die klant wel degelijk naar een bepaald product. Voor dit soort klanten is het interessanter om te adverteren. Registreer het gedrag van je bezoekers en ga op basis daarvan adverteren.

3. Adverteer niet eindeloos met hetzelfde product

Omdat je niet wilt dat de bezoekers van je website je campagne als achtervolging gaan zien, is het verstandig om niet eindeloos te adverteren met hetzelfde product. Hiervoor kun je een frequency cap gebruiken. Dit houdt in dat er een maximum zit aan het aantal keren dat de bezoekers de advertentie te zien krijgen. Zo raken klanten niet geïrriteerd door veel dezelfde advertenties.

4. Flash-advertenties

Steeds meer marketeers maken gebruik van geanimeerde advertenties. De voordelen van dergelijke advertenties zijn divers, zo vallen ze meer op en worden ze vaak als aantrekkelijker beschouwd. Maar zorg wel dat je het slim aanpakt als je voor een geanimeerde advertentie kiest. Maak je advertentie niet te uitbundig en ook niet te lang; waarschijnlijk heb je slechts een paar seconden de aandacht. Geanimeerde advertenties die langer zijn dan 30 seconden worden bovendien afgekeurd door het Google Display Network.

Meer weten over retargeting of hulp nodig van een ervaren online marketeer? Neem gerust eens contact op met Best4u via 0575 512 125 of support@best4u.nl om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken. Wie weet wat voor deuren een retargeting campagne opent voor jouw bedrijf!

Anouk Loenen

Anouk Loenen

Bij Best4u Group B.V. ben ik als stagiaire op mijn plek; ik leer hier op een gezellige, informele en praktische manier wat mijn opleiding inhoudt. Hier kan ik de op hogeschool Tio geleerde theorieën, toepassen in de praktijk.
Anouk Loenen

Laatste artikelen van Anouk Loenen