Privacy in social media: Google, Facebook, Twitter en LinkedIn

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

5646b6b4092329dfdd9ebc9b97d9eb7b

>> Gepost op: 8 maart, 2012 in Google, Kenniscentrum, social media

Social media: wie gebruikt het niet? Dagelijks wordt er overal ter wereld gebruik gemaakt van social media. Maar hoe zit het met de privacy? Hoeveel kan iemand te weten komen over jou, via social media?
Social media en de privacy daarvan: de relaties tussen deze twee punten is al lang een discussie geweest en dat is het nog steeds. Zo lanceert D66-Kamerlid Kees Verhoeven deze week een voorlichtingscampagne over social media. Hij stelt dat het slecht gesteld is met de privacy van burgers op social media. Verhoeven: “Vorige week heeft Google zijn privacy-beleid fors aangepast. Twitter blijkt de privégegevens van gebruikers veel te lang op te slaan en verkoopt deze door. We kunnen nu niet doen alsof er niets aan de hand is.”

 

Do’s en dont’s

Je zou kunnen zeggen dat de gebruiker zelf verantwoordelijk is voor wat hij of zij plaatst op social media. Dit is inderdaad gedeeltelijk zo. Maar ook social media hebben zelf de plicht om zo helder mogelijk te zijn: welke gegevens zijn zichtbaar voor iedereen? En vooral: waar kan ik dit wijzigen? Vaak is dit onduidelijk op verschillende social media.

 

Privacy van Google

Het nieuwe privacybeleid van Google is aangepast, wat natuurlijk geen probleem is. Echter is dit zo onduidelijk uitgelegd, dat een gebruiker niet gemakkelijk kan begrijpen wat het beleid voor hen betekent. Wat zijn de gevolgen hiervan voor de gebruiker? Er zijn veel verschillende meningen over het nieuwe privacybeleid van Google.

Zo gaf Amberhawk aan in een blogartikel:

“Iedereen gebruikt Google omdat de diensten gratis en erg handig zijn. Omdat ze ‘gratis’ zijn, betekent dat niet dat Google de privacy van gebruikers voor lief kan nemen of er maximaal van mag profiteren. Het privacybeleid is onsamenhangend, onduidelijk en zorgt waarschijnlijk voor schending van privacywetten. Wat mij betreft moet het privacybeleid herzien worden”, besluit Amberhawk. Dit is een van de vele meningen.

 

Privacy van Facebook

Privacy en Facebook: gaat dit samen? Er zijn erg veel meningen hierover waaruit blijkt dat Facebook slecht naar voren komt met betrekking tot de privacy. Zo willen sommige gebruikers hun baas bijvoorbeeld niet als vriend op Facebook. Het is dus zeer belangrijk dat je zelf de controle houdt over je eigen profiel en gegevens. Facebook geeft jou liever zo min mogelijk controle, omdat jouw privacy op gespannen voet staat met hun bedrijfsmodel: je informatie doorverkopen aan adverteerders. Facebook verandert steeds van privacybeleid, zodat het bedrijf meer gegevens kan doorverkopen en het tegelijkertijd voor gebruikers volstrekt onduidelijk is welke informatie nu privé en welke publiek toegankelijk is.

 

Privacy van Twitter

Twitter is veel minder uitgebreid met alle privacy instellingen. Je kan zelf bepalen of je wilt dat iedereen jouw tweets kan lezen of dat alleen jouw volgers het kunnen lezen. Daarnaast kan je ook instellen dat niet zomaar iedereen jou kan volgen, maar dat je dit zelf eerst moet goedkeuren. Er is echter wel een punt waar je op moet letten, namelijk je ‘Tweet Location’. Zeker voor gebruikers van een smartphone. Het is verstandig om deze optie uit te schakelen in verband met het inbrekersgilde.

 

 

Privacy van LinkedIn

LinkedIn: een zeer handig social media om een netwerk op te bouwen. Echter zitten er wel wat addertjes onder het gras. Er is een duidelijk overzicht van de ‘Settings’, maar niet alle mogelijkheden zijn bekend. Veel gebruikers hebben al hun activiteiten zichtbaar voor iedereen. Is dit handig of werkt dit in je nadeel? Elke gebruiker beslist dit natuurlijk zelf en iedereen heeft hier een verschillende mening over. Mijn tip is om je er een keer goed in te verdiepen. Kijk is bij de ‘Settings’ van LinkedIn wat de mogelijkheden zijn voor het zichtbaar stellen of het juist verbergen van gegevens.

 

Conclusie

Hoe vind jij dat er wordt omgegaan met jouw privacy? Ben jij hier tevreden over of kom je nog steeds punten tegen waar je niet tevreden over bent?

 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.