Personal branded dankzij 24 jurken.

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

876e829a3d45d084d2e11e9032e803d9

>> Gepost op: 18 januari, 2011 in Algemeen, e-commerce, Kenniscentrum, ondernemen

De vrouwen van Berlusconi, de 24 jurken van Yolanthe Sneijder – Cabau van Kasbergen,  en het ontblote bovenlichaam van Gerard van de Velde na zijn Olympisch goud in Salt Lake City. Dit zijn uitingen wat het imago van deze personen beïnvloedt. De ene bekendheid wil af en toe wat negatief nieuws om het karaktervan bad  guy te benadrukken en de andere tv-persoonlijkheid wil alleen maar positief in de bladen staan. Feit is dat bekende personen een groot podium hebben om zich te profileren, om zich te branden. Veel bekenden personen zijn geraffineerd in het branden van zichzelf of hebben personeel in dienst die dit voor hen doen.

Vroeger, toen we nog kuilen hadden in plaats van bulten, was het voor een normale sterveling zwoegen om aan personal branding te doen. Je kon je profileren door een bepaald automerk te rijden, leren jasjes te dragen oft-shirts van je favoriete band aan te trekken. Als je je zakelijk wilde branden moest je zorgen dat je op één of andere manier in beeld kwam bij het management. Uit Amerika kwam zelfs de elevator pitch overwaaien zodat je jezelf in korte tijd kon branden en verkopen bij het management.

Internet heeft veel zaken eenvoudiger gemaakt en ook Personal Branding. In de begin jaren van Internet was het nog wat lastig, maar met de komst van social media werd het heel eenvoudig om jezelf te branden en te profileren. In Nederland was Hyves het eerste grote sociale netwerk waar bijna iedere Nederlander wel een profiel heeft. Iedereen in Nederland heeft via Internet de mogelijkheid om zich te branden op de manier hoe hij of zij wilt.

In het begin van de sociale netwerken was niet iedereen zich bewust van het feit dat alles wat je online zet, ook voor iedereen zichtbaar is. Het leidde er toe dat er foto’s en berichten online kwamen die gevolgen hadden voor die persoon. De foto’s van een avond vol gas aan het bier en berichten over de vrouw van de baas werden achteloos online gezet en aan de wereld getoond. Als je dan ’s maandags in het overleg kwam en nog niet helemaal fris was, hoefde de baas alleen maar even je Hyves te checken en dan wist hij genoeg. Niet echt een goede vorm van Personal Branding.

Nu kun je zeggen dat je baas zich niet mag bemoeien met je privéleven. Dat vind ik ook, maar wat als je tijdens werktijd je continu bezig bent met je privéleven en je van je werkgever verwacht dat je hier bezig mee mag zijn? Mag je baas er dan wel wat van vinden? En wat als je op je Hyves of Facebook hebt staan dat je bij bedrijf X werkt en een pagina verderop foto’s staan van jezelf in beschonken toestand?

Naar mijn idee houden al steeds meer gebruikers van social rekening met hetgeen ze online zetten en willen delen met de rest van de wereld. Daarnaast zie ik steeds vaker dat gebruikers links naar artikelen plaatsen die zij relevant vinden en zij zich hiermee willen identificeren. Dit gebeurt voornamelijk via Linkedin en Twitter. Personen laten bewust zien dat zij bepaalde interesses hebben en hiermee een online identiteit creëren met waarde. Daarnaast wordt de scheidingslijn tussen privé en zakelijk flinterdun. In je privétijd tweet je een bericht over de ontwikkelingen van de branche waarin je werkt en tijdens werktijd verstuur je een tweet naar een vriend. En als je dit verantwoord doet, zal geen werkgever er moeite mee hebben. Je wordt namelijk een 24/7 uithangbord van de werkgever wat de werkgever opdrachten kan opleveren.

Ik vind zelfs dat werkgevers dit moeten promoten en trainingen hiervoor onder werknemers moeten verzorgen. Als werknemer word je getraind om klanten netjes te woord te staan en om de klant centraal te stellen. Maar als ondernemers hun klanten echt centraal stellen, zorg dan dat er online dezelfde relevante informatie of meer wordt geboden dan in de offline wereld. Wie is degene die de relevante informatie moet verspreiden? De werknemers die ook fysiek de relevante informatie verspreiden onder uw klanten. Zij hebben immers al een band met de klant, komen betrouwbaar over en staan bekend als autoriteit. Dus ondernemers, zorg dat uw personeel personal branded is!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.