• Hoe scoort jouw website?

    Doe NU de gratis website scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nieuwe domeinnaamextensies op de markt

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

>> Gepost op: 6 januari, 2016 in Blog, Kenniscentrum

Nieuwe domeinnaamextensies op de markt

De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe domeinnamen op de markt bij gekomen. Wat kunnen we hier mee, moet jij hier ook snel een hoop namen in registreren en wat is bijvoorbeeld het gevolg voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google?

Een aantal voorbeelden van nieuwe namen op de markt zijn bijvoorbeeld:

  • .blog
  • .hotel
  • .taxi
  • .amsterdam
  • .madrid
  • .cafe
  • .accountant
  • .movie

In diverse artikelen online is in ieder geval te lezen dat deze extra domeinnamen voor hostingpartijen erg prettig zijn. Er zijn vele extra registraties bij gekomen van ondernemers en consumenten die denken veel geld te kunnen verdienen aan de registratie van een aantal “goede” domeinnamen. De kosten van deze domeinnamen liggen namelijk over het algemeen een stuk hoger dan de gewone ‘top level domeinnamen’. Met name de domeinnamen als .sex, .hotel, .online en plaats gerelateerde domeinnamen doen het goed. Verder is er natuurlijk recentelijk veel aandacht geweest voor de nieuwe ‘dot Amsterdam’ extensie. Vraag die wij vaak krijgen is wat is nu precies de invloed van deze domeinnaam op Google?

In september 2012 heeft Google al een nieuwe wijziging in het algoritme doorgevoerd waarin ze domeinnamen met een exacte match met weinig kwalitatieve content straffen. Een website als ‘websitelatenmaken.nl’ met weinig goede content zal nu niet meer hoog scoren. Echter toch tonen diverse andere onderzoeken nog aan dat websites met een exact keyword match gemiddeld gezien hoger staan dan andere websites.

Google zelf in de vorm van MattCutts heeft in ieder geval aangegeven dat nieuwe domeinnamen in ieder geval geen voordeel krijgen ten opzichte van de oudere domeinnamen als .com en .nl. Volgens dit bericht worden dergelijke domeinnamen gelijk behandeld. In dat geval is het dus zeker niet aan te raden om een bestaande website om te zetten naar een nieuwe domeinnaam met een betere ‘keyword match’.

Het is nog te vroeg om duidelijk aan te geven of er daadwerkelijk voor- of nadelen aan deze domeinnamen inzitten op gebied van vindbaarheid. Wat in ieder geval belangrijk kan zijn is om een dergelijke domeinnaam in bezit te hebben. Recente onderzoeken tonen nu nog aan dat de consument meer vertrouwen heeft in een organisatie met een .nl of .com domeinnaam. Wij als “Best4u” stralen dus meer vertrouwen uit met www.best4u.nl dan www.best4u.website

In de toekomst wanneer er meer domeinnamen van verschillende extensies hoger in de zoekmachines komen zou dit kunnen veranderen. Tevens gaan mensen dan wellicht ook specifiek zoeken op .Amsterdam extensies om enkel ‘Amsterdam’ gerelateerde websites te vinden. Op gebied van branding is hierdoor wellicht nog een hoop winst te behalen in de komende jaren en kun je als autodealer beter jenaam.car gaan registeren in plaats van jenaam.nl

Persoonlijk zou ik ondernemers aanraden beide domeinnamen te registreren en gelet op het actuele vertrouwen de website met content nog op de .nl extensie te zetten en de andere domeinnaam enkel te forwarden. De uiteindelijke keuze ligt echter bij jezelf. Feit blijft dat de waarde van een website meer zit in de goede content, geschiedenis, en autoriteit die deze domeinnaam heeft. Later wisselen naar een andere domeinnaam is dus in ieder geval niet verstandig. De keuze die je nu gaat maken is dus een keuze die blijvend zal zijn.

Wil je hier samen eens over sparren? Wij kunnen je hier natuurlijk altijd in adviseren. Eerlijkheidshalve is het nu alleen nog moeilijk te zeggen welke kant het uit gaat.

Siebe

Siebe

Als accountmanager en projectleider ben ik continu bezig om mijn kennis te verbreden en mij te verdiepen in diverse materie.
Siebe

Laatste artikelen van Siebe