Marketingopleidingen slaan plank volledig mis

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

39fea3a4a06332b20d13db5328e218a7

>> Gepost op: 22 februari, 2011 in Algemeen, Kenniscentrum

Op 15 november 2010 begon ik mijn stage bij Best4u Internet Marketing. Eenmaal begonnen werd ik overspoeld met termen waar ik nog nooit van had gehoord. Ik doe de opleiding Marketing & Communicatie op het ROC Aventus, maar ik heb nog nooit ook maar iets geleerd over Internet Marketing. Dat is vreemd, want de wereld van Internet Marketing is echt immens groot en zal de komende jaren alleen nog maar groter worden. Het is marketing van de bovenste plank!

Het begin

Wanneer je net begint vliegen de vreemde woorden je om de oren. SEO, SEA, AdWords, Analytics, SEM en nog veel meer van die woorden en afkortingen. ´´Wie is Sem?!’’ dacht ik aan het begin nog. SEO is zoekmachine optimalisatie. Ervoor zorgen dat je website zo hoog mogelijk weergegeven wordt in Google. Je wilt niet weten wat er voor een wereld achter Google zit. Het is niet gewoon een kwestie van zoekterm intikken en kijken wat er uit komt. Er zitten hele strategieën, regels en richtlijnen achter. Een ding is zeker, interessant is het sowieso!

Zoektermanalyse

Vervolgens begin je met je eerste zoektermanalyse. Watte?! Je stelt een lijst samen met zoektermen die relevant zijn voor de klant en kijkt hoe vaak er per maand op gezocht wordt. Hier heeft Google een hulpprogramma voor. Dit deel je door het aantal resultaten die dezelfde zoekterm gebruiken in hun link en je hebt een KEI-factor. Juist… KEI staat voor Keyword Effectiveness Index, de zoekterm effectiviteit index. Zoektermen met een te lage KEI-factor zijn de moeite niet om te optimaliseren, omdat daar simpelweg te veel concurrentie op is. Dit zijn vaak ook heel algemene zoektermen. Het is beter om je te focussen op zoektermen die zo specifiek mogelijk zijn. Dan zit je namelijk bij de longtail zoektermen. Joehoe! Weer een nieuwe term geleerd! Die zoektermen worden gebruikt door mensen die heel gericht aan het zoeken zijn naar een product of dienst.

Na een paar weken heb je al aardig wat vaktermen onder de knie en begin je het allemaal een beetje op een rijtje te krijgen.

Linkbuilding

Google bepaalt zelf op welke criteria ze een website beoordelen en plaatsen in de resultaten. Daarnaast verandert deze criteria elke keer. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk hoeveel websites er naar jouw website verwijzen. Je moet er dus voor zorgen dat er zo veel mogelijk links op internet staan die naar jouw website linken. De term hiervoor is linkbuilding. Ook hier zitten weer allemaal richtlijnen aanvast. Zo moet je er goed op letten waar je je links plaatst. Dat moeten namelijk wel websites zijn die relevant zijn aan de jouwe. Wanneer je dan zo’n website gevonden hebt is het ook nog belangrijk wat voor PageRank deze website heeft. Hé, vreemde term nummer 1001 komt voorbij.

PageRank

PageRank is het rapportcijfer, vernoemt naar de medeoprichter van Google Larry Page, voor je website. Je website wordt op tien onderdelen beoordeeld met een cijfer van 1-10. Het gemiddelde is je PageRank.

Lesstof

Dit was nog maar een klein deel van wat er te leren valt over Internet Marketing. Ik zit er al een paar maand in en heb onderhand een heel ander beeld gekregen van Google. Het is een machtig medium waar je op de juiste manier mee om moet gaan. Je kunt er veel voordeel uithalen, maar je kunt ook hard gestraft worden wanneer je je niet aan de regels houdt. Het lijkt mij nu toch wel eens tijd worden dat scholen lesstof aan gaan bieden aan studenten die opleidingen zoals Marketing & Communicatie doen. Vooral als je ziet wat voor geld erin omgaat. In 2009 heeft het MKB voor 153 miljoen euro uitgegeven alleen al aan zoekmachine optimalisatie. Dit is nog maar één onderdeel van Internet Marketing. Over vorig jaar wordt verwacht dat hier nog eens 100 miljoen bij op is gekomen. Helaas zijn de cijfers nog niet bekend. Deze cijfers geven aan dat het niet om een kleine markt gaat. Internet Marketing is groot en wordt nog veel groter.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.