Linkbuilding strategie: mijn ervaring met linkbuilding in de praktijk

Ik volg de opleiding Marketing en Communicatie op het Graafschap College in Doetinchem. Op 18 april 2011 begon ik mijn stage bij Best4u Internet Marketing BV. Hoewel ik op school in totaal drie lessen heb gehad over internet marketing, wist ik er weinig van af. De termen SEO en SEA kon ik dan ook nog wel uitleggen tijdens mijn eerste gesprekken met Robin Buitink (directeur Best4u Internet Marketing B.V.). Toen hij mij vroeg of ik een plan wilde maken over een linkbuilding strategie had ik geen idee wat het inhield. Ik ben mij daarom in de eerste weken van mijn stage gaan verdiepen in linkbuilding.

In het artikel Linkbuilding vs. Monopoly heb ik uitgelegd wat linkbuilding is. Toen heb ik de vergelijking gemaakt met het bordspel Monopoly wat bij veel mensen wél bekend is, want linkbuilding is niet bij iedereen bekend.

In dit artikel ga ik drie centrale vragen behandelen die ik verder uit ga werken in mijn plan. Dit plan is een onderdeel van mijn stage en behoort tot Kerntaak 1.

 

Waarom is linkbuilding op de markt?

Toen ik mij in het begin ging verdiepen in internet marketing en vooral linkbuilding strategieën, ben ik er achter gekomen dat er veel verschillende manieren van linkbuilding zijn. Linkbuilding is het beleid van webmasters om het aantal links naar een site te vergroten om zo zoekmachines die gebruikmaken van link-analyse (ook wel link-populariteit) positief te beïnvloeden. De bekendste zoekmachine die van deze methode gebruik maakt is Google. Aanmelden op startpagina’s, linkruil met andere websites en betaalde links zijn voorbeelden van linkbuilding. Op de ene website staat dat het ‘zus’ moet, op de andere website staat dat het ‘zo’ moet. Linkbuilding bepaalt voor meer dan de helft uw positie in Google. Linkbuilding is in branches met relatief veel competitie noodzakelijk om een goede positie te verkrijgen in de zoekresultaten van Google. Simpel gezegd: het is onmisbaar in de wereld van internet marketing.

 

Welke doelstellingen realiseert linkbuilding?

Een linkbuilding strategie heeft één hele belangrijke doelstelling. Het is het proces van het creëren van inkomende links naar een website om de linkpopulariteit van de betreffende website te verhogen. Het is één van de manieren om hoog te komen in de resultaten van de zoekmachines van bijvoorbeeld Google. Hoe hoger je in Google staat, hoe meer bezoekers je meestal krijgt.

 

Hoe lang heeft linkbuilding nog effect op de populariteit in Google?

Zoals ik al eens eerder heb aangegeven, zijn er veel mogelijkheden voor linkbuilding. Omdat de werkwijze van Google vaak veranderd, moet de werkwijze waarop je aan links komt ook veranderen. Nog steeds worden er verschillende manieren uitgevonden hoe je de zogeheten ‘backlinks’ (een verwijzing naar een webpagina uit je website vanaf een andere webpagina op een ander domein) kunt verkrijgen.

 

Productlevenscyclus (PLC)

Één van de bekendste manieren van linkbuilding is het aanmelden van links op startpagina’s. Het PLC model bestaat uit een schema. In het schema worden vijf fases beschreven. Introductiefase, groeifase, volwassenheidfase, verzadiging en teruggang.

Bedrijven kwamen er achter dat het aanmelden van startpagina’s heel eenvoudig en goed werkte (introductie). Naar mate meer bedrijven het gingen gebruiken werd het dé manier van linkbuilden (groei). Toen er steeds nieuwe manieren werden uitgevonden bleef het aanmelden op startpagina’s het beste. (volwassenheid). Zoekmachines veranderden van werkwijze waardoor het aanmeldingen op startpagina’s geleidelijk afzwakte (verzadiging).

Nu er steeds nieuwe manieren van linkbuilding worden ontdekt, sta ik er niet van te kijken als het aanmelden op startpagina’s in de ‘teruggang’ van de PLC beland.

 

Social links

Social media is in volle opmars. Dit zal zeker in de komende jaren nog een grote rol krijgen bij linkbuilding. Zodra Google bekend maakt dat social media verwijzingen meegenomen worden in de ‘Google mix’, springen alle linkbuilders, internetmarketeers en SEO’ers er massaal bovenop.

Zou dit dé nieuwe manier van linkbuilding worden? Of dit succesvol wordt moet nog blijken….

 

Benieuwd wat een razendsnelle website of webshop gaat kosten?

Helpt Best4u Media jou ook aan een razendsnelle website of webshop? Al meer dan 3000 klanten gingen jou voor.
Wacht daarom niet langer en vraag direct een offerte aan voor jouw razendsnelle website of webshop.

Waar kunnen we je mee helpen?
Contact image

Arjan

Snelste vraagbaak van Nederland

Welkom bij Best4u Media, ik sta je graag te woord bij sales vragen. Kan ik je ergens mee helpen?
by Best4u Media
Je ontvangt op werkdagen tussen 09:00 en 21:00 uur binnen 15 minuten jouw offerte!