Internetmarketing onderzoek bij Best4u Internet Marketing B.V.

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

>> Gepost op: 7 juni, 2011 in Algemeen, Kenniscentrum

Internetmarketing onderzoek bij Best4u Internet Marketing B.V.Namens Best4u Internet Marketing B.V. ben ik bezig met een onderzoek naar het gebruik van internet marketing. Voor mijn afstudeerstage ben ik een website aan het ontwerpen voor de klanten van Internet Marketing. Op deze website kunnen zij zien of hetgeen wat ze in de campagne stoppen ook daadwerkelijk positieve gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de omzet (ROI). Daarnaast kunnen ze de vorderingen van hun campagnes nauwlettend in de gaten houden, op eigen niveau. Dat houdt in dat de klanten geen moeilijke vakjargon hoeven te leren om te begrijpen wat er eigenlijk gebeurd. Wordt er wel vakjargon gebruikt dan staat de uitleg vlakbij. Hoe simpeler, hoe beter. Maar om op de kennis van de doelgroep aan te sluiten is het belangrijk om te weten wat de kennis van de doelgroep daadwerkelijk is.

Meten is weten

Om achter de kennis van de klanten te komen heb ik een online onderzoek opgezet. De klanten van Internet Marketing zijn hierin een belangrijke doelgroep. Maar natuurlijk kun je potentiële klanten niet vergeten. Hetgeen wat ze in principe allemaal als overeenkomstigheid hebben is dat ze ondernemer zijn. Om te achterhalen wat de wensen van deze twee doelgroepen zijn, zijn er twee onderzoeken opgezet. Meten is weten. Het is fascinerend om de verschillen in de onderzoeken terug te zien.

De verschillen tussen de opzet van de onderzoeken

In principe kennen de onderzoeken geen verschil, behalve dat ze gericht zijn op twee verschillende doelgroepen. De eerste doelgroep zijn potentiële klanten. Dit zijn ondernemers in alle soorten en maten. De vragenlijst is verspreid via Twitter, Facebook en LinkedIn en gericht op ondernemers, website-eigenaren en andere internetmarketing geïnteresseerden. De tweede doelgroep zijn de huidige klanten van Best4u Internet Marketing B.V. De vragen in de onderzoeken zijn in principe hetzelfde. De vragenlijst voor de klanten bevat vragen over hoe ze de service ervaren.

De meeste klanten zitten minder dan 10 uur per week op internet

Onze klanten hebben internetmarketing uitbesteed. Of dit de reden is dat zij daarom veel minder op internet zitten? Van de klanten zit gemiddeld 55% minder dan 10 uur per week op internet, zakelijk en niet zakelijk. 75% van de potentiële klanten spendeert meer dan 30 uur per week op internet.

Klanten en potentiële klanten willen op de hoogte zijn

Zo’n 75% is (erg) bekend met de term SEA. Van de klanten is dit zo’n 70%. Dit gaat aardig gelijk op. Maar worden er in Google Analytics termen gebruikt als verkeersbronnen, zijn de klanten de winnaar. Overigens is het verschil in kennis niet heel erg groot. Hieruit durf ik te concluderen dat ondernemers op de hoogte willen zijn van internet marketing, of ze dit nu uitbesteden of niet.

Klanten houden in de gaten wat hun investering oplevert

Onze klanten hebben internetmarketing uitbesteed. Het is belangrijk om te zien of uitbesteden daadwerkelijk wat oplevert. Dit is goed terug te zien in de cijfers. Van de potentiële klanten bekijkt 45% de rapportage van Analytics wekelijks. 15% kijkt er zelfs niet naar. 90% van de klanten bekijkt de rapportage wekelijks. Klanten zijn geïnteresseerd in een duidelijke weergave van wat de input is van een campagne en wat daar concreet uitkomt. Dit is een onderdeel die fantastisch binnen de nieuwe website past.

Onze blog valt in de smaak

“Deze website gebruikt juiste positionering en gebruik van een grid. Het is duidelijk wat bij wat hoort.” “Oogt het mooist, overzichtelijk en sociale media zijn hierin goed geïntegreerd.” “Bij de lay-out van Best4u Media kun je in een oogopslag alles zien, en alles is direct duidelijk.” Dat zijn een verzameling mooie complimenten! Door te lezen wat (potentiële) klanten een fijne vormgeving / navigatie vinden, wordt het gemakkelijk om een website te ontwerpen die uiteindelijk voor de gebruikers gemakkelijk werkt. Wederom, hoe simpeler hoe beter.

Op zoek naar nog meer reacties

Hartstikke bedankt voor alle reacties die ik tot nu toe heb gekregen!

Om een betere conclusie te kunnen trekken uit de resultaten is ook jouw reactie welkom! De vragenlijst is te vinden op http://alturl.com/kbuas. Over twee weken volgt er een uitgebreider blog met resultaten van de onderzoeken.  Bedankt voor je bijdrage!

Groetjes, Kim

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
Best4u

Laatste artikelen van Best4u