Hoger in Google met HTTPS

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

ssl-https

>> Gepost op: 29 juni, 2015 in Google, Kenniscentrum, SEO

In de zomer van 2014 maakte Google bekend dat wanneer een website gebruik maakt van een HTTPS verbinding deze hoger in Google wordt weergegeven dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een standaard HTTP verbinding.

Maar wat is HTTPS precies en wat is het verschil met de standaard HTTP? En waarom zorgt HTTPS ervoor dat een website hoger in Google komt? Om deze vragen te kunnen beantwoorden is het belangrijk om te beginnen bij het begin, HTTP.

HTTP vs. HTTPS

HTTP staat voor “HyperText Transfer Protocol” en is de wijze waarop data wordt verzonden tussen jouw webbrowser en de webserver van een website. De HTTP zorgt ervoor dat wanneer jij een pagina wilt inladen deze opdracht naar de webserver wordt verzonden. Wanneer de webserver deze opdracht ontvangt wordt de pagina verzonden en door de HTTP opgepikt en weergegeven op jouw beeldscherm.

Het verschil tussen HTTP en HTTPS is dat bij HTTPS de verbinding tussen jouw webbrowser en de webserver van een website is beveiligd. HTTPS staat dan ook voor “HyperText Transfer Protocol Secure” en kan worden gezien als de beveiligde uitbreiding van de standaard HTTP. Bij een standaard HTTP verbinding kan de data die heen en weer wordt verzonden eenvoudig worden onderschept. Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een beveiligde HTTPS verbinding is dit niet meer mogelijk. Dit omdat de HTTPS verbinding ervoor zorgt dat alle data versleuteld wordt verzonden waardoor het onleesbaar is wanneer het wordt onderschept.

HTTPS in de praktijk

HTTPS wordt voornamelijk ingezet wanneer er privacy-gevoelige data wordt verzonden tussen de webbrowser en de webserver, denk bijvoorbeeld het invoeren van je NAW- of betalingsgegevens. In eerste instantie maakte alleen de banken en grote verzekeringsmaatschappijen gebruik van HTTPS om alle data veilig te verzenden. Echter is een veilige HTTPS verbinding vandaag de dag, met name voor webshops, een absolute must.

Webshops zijn in Nederland verplicht om een veilige HTTPS verbinding te gebruiken wanneer bezoekers bestellingen plaatsen en/of gegevens kunnen achterlaten in de webshop. Echter is het ook voor reguliere websites interessant om een HTTPS verbinding te gebruiken. Dit omdat een beveiligde HTTPS verbinding meer vertrouwen opwekt bij de bezoekers en een professionelere uitstraling aan de website geeft. Naast deze voordelen heeft het gebruik van een veilige HTTPS verbinding nog een ander groot voordeel: de website of webshop wordt namelijk hoger in Google weergegeven!

Veiligheid voorop!

Google heeft in 2014 een update aan haar algoritme doorgevoerd waardoor websites die voorzien zijn van een veilige HTTPS verbinding hoger in Google worden weergegeven. De gedachte achter deze update is dat Google het gebruik van HTTPS wil aanmoedigen om daarmee het internet voor iedereen veiliger te maken. De overstap van HTTP naar HTTPS is een technisch verhaal waarvoor het beste professionele hulp kan worden ingeschakeld. Wanneer een overstap niet goed verloopt, kan dit namelijk aanzienlijke gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je website in Google.

Wil je overstappen van HTTP naar HTTPS, dan is het belangrijk om vooraf een aantal zaken goed in kaart te brengen. Hieronder volgen diverse tips die Google geeft voor de overstap naar HTTPS:

  • Kies het juiste certificaat: enkel-domein, multi-domein of wildcardcertificaat.
  • Maak gebruik van een 2048-bit certificaat.
  • Zorg ervoor dat alle HTTP url’s worden geredirect naar HTTPS url’s
  • Zorg ervoor dat alle externe links verwijzen naar de nieuwe HTTPS url’
  • Stel de HTTPS website in bij Google Analytics en Google Webmastertools.

Wil je meer informatie over het overstappen van HTTP naar HTTPS en alles wat daarbij komt kijken? Neem dan contact op met één van de experts van Best4u via support@best4u.nl.

Tom

Tom

Als projectmanager & internet marketeer houd ik mij dagelijks bezig met zoekmachine optimalisatie waarbij het analyseren en optimaliseren van internetmarketing campagnes centraal staat. Om van iedere campagne een succes te maken zorg ik dat ik altijd up-to-date ben met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van internetmarketing.
Tom

Laatste artikelen van Tom