Hoe haal je meer uit je leads?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

d05204abda75f48a1aa6b98a8c0026e6

>> Gepost op: 28 december, 2011 in Kenniscentrum, ondernemen

Als bedrijf krijg je vaak potentiële klanten binnen. Je krijgt een aanvraag voor informatie, voor een afspraak of bijvoorbeeld voor een offerte. De lead is geïnteresseerd in jouw bedrijf en ontvangt graag zo snel mogelijk een reactie! Veel bedrijven gaan hier de mist in… Dat is zonde! Je loopt leads (en dus omzet) mis!

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt hoe je hier verkeerd mee kan omgaan. Vaak is de reden dat er te traag wordt gereageerd. Leads kunnen dan vergeten dat ze een aanvraag hebben gedaan. Het beste is om binnen enkele uren contact op te nemen met de lead. Nog beter: beperk het tot een half uur. Een tip is om bijvoorbeeld een welkomste-mail te sturen. Op deze manier kan je de lead informeren dat je vandaag telefonisch contact op gaat nemen om (bijvoorbeeld) een afspraak te maken. Maar ook heeft de lead zo een ‘bevestiging’ dat je de aanvraag hebt ontvangen en gelezen! Natuurlijk staat het ook goed voor jouw bedrijf dat je zo snel reageert!

 

Bellen

Als je een afspraak wilt maken met de lead dan kun je het beste telefonisch contact opnemen. Waarom? Je krijgt direct een reactie. Als je een e-mail stuurt vergeten mensen te reageren of zien ze het als spam. Voordat je de klant belt, oriënteer je dan goed wat de klant precies van je wilt. Wil hij een afspraak? Kijk dan in de algemene agenda wanneer dat kan! Als je dit van te voren al weet, hoef je tijdens het gesprek niet lang hier meer over na te denken.

 

De klant wil niet… En nu?

Natuurlijk krijg je niet altijd klanten aan de telefoon die direct een afspraak willen. Misschien willen ze eerst informatie. Als dit het geval is, wees niet teleurgesteld! Stel ze voor om wat informatie te sturen over het gene wat ze precies willen! Als de klant helemaal geen interesse heeft in jouw bedrijf, vraag dan waarom. Misschien kan jij wat punten verbeteren in je bedrijf. Bedank ze vervolgens voor de interesse in jouw bedrijf en wens ze een prettige dag.

 

Noteer!

“Noteer?” zal je wellicht denken. Wat moet ik noteren? Als je een klant hebt gebeld, en hij geeft aan dat hij over een paar maanden wilt worden terug gebeld, noteer dit dan! Wanneer je iets niet noteert vergeet je gegarandeerd de klant terug te bellen. Misschien zijn er bij jouw bedrijf meerdere mensen die telefoneren. Het is dus handig als je hier een algemeen programma voor gebruik. Op dat moment kan iedereen zien wie er is gebeld, en wie er nog gebeld moet worden.

 

Hoe verder?

Als jij bijvoorbeeld een afspraak hebt gemaakt, dan ben je op dat moment ‘klaar’. Tenzij jijzelf de afspraken doet natuurlijk ;).

In het kort… Wees gericht op de klant! Wat wilt de klant precies? Wees ook kritisch naar jezelf. Reageer je snel genoeg op de aanvraag? Ben je enthousiast genoeg? Allemaal punten waar de lead op zal reageren! Als jij spontaan overkomt, dan krijg de lead ook een goed gevoel!

 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *