Facebook als verkoopkanaal?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

a87a449d2e644ca6315de6e154387179

>> Gepost op: 28 november, 2011 in Algemeen, E-commerce, Internetrecht, Kenniscentrum

De ‘like’ knop: iedereen kent het wel. Het zou zo zijn dat Facebook de mening van gebruikers beïnvloedt. Doordat iemand iets ‘liked’, kunnen retailers informatie ontvangen over de gebruikers. Tot nu toe is het Facebook nog niet gelukt om de retailers het gewenste resultaat te geven. Zal Facebook een verkoopkanaal worden, of toch niet?

 

Miljoenen gebruikers en de retailer

Facebook heeft miljoenen gebruikers en het is belangrijk dat er niemand van die gebruikers wordt vergeten. Daar moet Facebook altijd op blijven letten. Voordat het een succesvol verkoopkanaal is, moeten ze nog op veel zaken letten, waaronder de technische en morele zaken. Wat al wel een feit is, is dat Facebook zich ontwikkeld heeft tot een punt waar mensen elkaar veel spreken, zoals de mobiele telefonie dat oorspronkelijk is. Facebook beïnvloedt onze meningen, bijvoorbeeld bij welke retailers we gaan winkelen. Zodra jij op de ‘Vind ik leuk’-knop drukt, krijg de retailer informatie over je. Alles dus dankzij een onschuldig knopje. Veel gebruikers weten niet eens waar hun profielgegevens aan worden vrijgegeven.

De doelgroep die Facebook biedt is erg aantrekkelijk voor elk bedrijf. Vandaar dat veel bedrijven de verleiding niet kunnen weerstaan om Facebook te gebruiken voor het werven van klanten. Bedrijven zijn op zoek naar de beste manier om klanteninformatie binnen te krijgen, ook via Facebook.

 

Voordelen voor de retailer

Tegenwoordig kunnen winkeliers verschillende tools van Facebook gebruiken om hun eigen site te verbeteren. De ‘Vind ik leuk’-knop is pluspunt voor een oplettende online retailer. Het prikbord van een Facebook-gebruiker kan worden gekoppeld aan een aangeboden product/dienst. Wat is hier het voordeel van? Bedrijven zijn er bewust van wat de gebruiker wil en kan elke aanbieding of advertentie aanpassen aan de voorkeur van Facebook-gebruikers. Nog een voordeel is dat je als bedrijf ook een link hebt naar de vrienden van deze Facebook-gebruiker, hierdoor kan je als bedrijf meer klanten krijgen.

Je kunt je afvragen of Facebook-gebruikers hier geen bezwaar tegen hebben. Facebook wordt zo vaak gebruikt door de gebruikers, dat ze zich er niet eens druk om maken dat bedrijven hun persoonlijke informatie kunnen zien. Gebruikers merken het geen eens en letten er ook niet op. Je kan hieraan twijfelen of het wel legaal is, maar consumenten stellen het op prijs dat dit allemaal meer oplevert: ze krijgen namelijk alleen zaken die hen interesseert of dat zij zoeken.

 

Of Facebook al een echt verkoopkanaal is? Dat denk ik nog niet… Misschien dat het zich nog uitbreidt in de toekomst, wat denk jij?

 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
Best4u

Laatste artikelen van Best4u