• Hoe scoort jouw website?

    Doe NU de gratis website scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De allesbepalende eerste indruk

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

contenttips

>> Gepost op: 14 oktober, 2016 in Algemeen, Blog, Content Marketing, E-commerce, Kenniscentrum, SEO

Deel 5 van een vijfdelige serie.

Wat doe jij zodra je op een webpagina belandt? Waarschijnlijk begin je niet keurig bovenaan met lezen, maar laat je je ogen eerst over de content glijden. Je scant titels, alinea’s en beelden om op basis daarvan te beoordelen of het wel de moeite waard is om de tekst van begin tot eind te lezen. En dat gaat vlug, zéker als je op je mobiel aan het internetten bent. Na een paar seconden scrollen en scannen heb jij bepaald of de inhoud interessant genoeg is om er je kostbare tijd aan te besteden (of niet).

Globaler gezien geldt bovenstaande ook voor een website in het algemeen. De eerste indruk is allesbepalend en kun je niet overdoen. Komt een bezoeker voor het eerst op jouw website terecht, dan wil je dat die persoon enthousiast wordt om over te gaan tot de door jou gewenste actie. Of dat nu een online aankoop doen, contact opnemen of inschrijven voor de nieuwsbrief is.

“Je tekst tot leven brengen is simpeler dan je denkt”

In dit artikel, de laatste alweer van de contentserie, vertel ik je meer over het schrijven van scanbare teksten en je website als je digitale gezicht. En houd je dan ook nog de tips uit de vorige vier delen in je achterhoofd, dan kan het bijna niet meer misgaan met jouw content.

Scanbare teksten

Een lap tekst zonder enige structuur schrikt je bezoekers af. Dat de lengte van je tekst een bepalende factor is weten we inmiddels en ook het belang van beeldmateriaal is al aan bod gekomen, maar er bestaan meer manieren om je tekst tot leven te brengen. En dat hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. De volgende elementen maken je tekst scanbaar:

  • Subtitels
  • Alinea’s
  • Quotes
  • Links
  • Opsommingen
  • Fraaie typografie

Deze elementen breken een lange brei van woorden op in kleinere delen. Ze zorgen niet alleen voor meer overzicht, maar ook voor een mooiere ‘aankleding’ van je tekst. Bovendien trekken ze sneller de aandacht van je websitebezoeker. Mits je deze middelen op de juiste manier inzet, natuurlijk. Want hoe schrijf je eigenlijk zo’n prikkelende subtitel? Wat is een interessante quote en welke info kun je kwijt in een opsomming?

Selecteer de meest opvallende, prikkelende en persoonlijke informatie uit je tekst en verwerk deze in bovengenoemde elementen. Stel in een subtitel bijvoorbeeld een vraag, zodat je bezoeker zich persoonlijk aangesproken voelt. Een opvallende uitspraak of interessant feit kun je uitlichten in quotevorm.

Opsommingen zijn erg geschikt als stijlonderbreking in je tekst. Ze zijn snel en gemakkelijk te lezen en eigenlijk kun je vrijwel alle informatie omzetten in een opsomming. Ter illustratie: de eigenschappen die ik net noemde zijn geschikt, de gehele vorige alinea zou een opsomming kunnen worden en van de elementen voor een scanbare tekst maakte ik al een opsomming.

Ben jij trots op je site?

Je website is het digitale gezicht van je bedrijf. Iedereen die dat maar wil kan jouw bedrijf online vinden. Nadenken over de indruk die je website bij bezoekers wekt is dus absoluut van belang. Ga bij jezelf na of je met de content op jouw website wel genoeg aandacht besteedt aan de behoeftes van de (potentiële) klant.

Schenk je bezoekers een digitale glimlach, neem ze bij de hand en begeleid ze naar jouw gewenste einddoel, of dat nu het offerteformulier of het kenniscentrum is. Geef je bezoeker het idee dat je website is gemáákt voor hem of haar. Dat doe je natuurlijk niet alleen met aantrekkelijke content, ook het design en de functionaliteiten van je website spelen hierin een belangrijke rol. Deze factoren vormen samen die allesbepalende eerste indruk van je site.

Door jouw website als het digitale gezicht van je bedrijf te zien, zorg je er automatisch voor dat je er de aandacht aan schenkt die nodig is om optimale resultaten te behalen. En heb je onderstaande checklist afgewerkt?

  • Houd je doelgroep en tone of voice in het vizier
  • Wees onderscheidend
  • Gebruik goed beeldmateriaal
  • Kies de juiste lengte voor je tekst
  • Beschouw je content als hulpmiddel
  • Schrijf SEO vriendelijk
  • Laat je teksten checken
  • Schrijf scanbaar
  • En wees trots op je site!

Dan heb je een knap staaltje werk geleverd voor het digitale gezicht van jouw bedrijf. Top!

Wil je meer weten of heb je een specifieke vraag aan bijvoorbeeld een grafisch specialist, online strateeg of tekstschrijver? Neem dan gerust contact met ons op.

Eline

Eline

Teksten en woorden inspireren mij enorm. Dagelijks ben ik bezig met het zoeken naar de juiste woorden om de boodschap van ons - als jouw online wegwijzer - optimaal aan jou over te brengen.
Eline

Laatste artikelen van Eline