Adequaat reageren op een offerte aanvraag via je website

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

deal

>> Gepost op: 1 juli, 2015 in Algemeen, Geen categorie, Kenniscentrum, ondernemen

Er zal steeds vaker online contact opgenomen worden door potentiële klanten. Om ervoor te zorgen dat er uit deze offerteaanvragen zoveel mogelijke nieuwe klanten komen, is het noodzakelijk om hier op de juiste manier op te reageren.

Maar hoe reageer je het beste op een offerte aanvraag?

 

 

Het offerte-aanvraagformulier

Bij het offerte-aanvraagformulier op de website is al veel winst te behalen. Naast de contactgegevens van de klant zijn er genoeg andere velden die je een potentiële klant kunt laten invullen, die het proces voor jou én de klant vergemakkelijken en versnellen. Vraag bijvoorbeeld op welke manier en op welk tijdstip je het best contact kan opnemen. En wellicht is het handig om een veld toe te voegen waarin de potentiële klant al wat documenten kan uploaden ter ondersteuning van zijn of haar aanvraag. Hoe meer informatie je bij de aanvraag hebt, hoe makkelijker het wordt om snel op een nieuwe aanvraag in te spelen.

Let wel op dat je het formulier niet onnodig lang maakt. Dit kan namelijk ook een negatief effect hebben op de conversie. Vraag dus alleen naar de noodzakelijke gegevens!

Multi-step contact formulier

Om toch meer gegevens van klanten te verzamelen, zou er gewerkt kunnen worden met een multi-step contact formulier. Bij de eerste stap wordt alleen het absoluut noodzakelijk gevraagd. Vervolgens gaat de bezoeker door naar een volgende pagina en vult de rest in. Op deze manier wordt de bezoeker niet onnodig weggejaagd door een te lang formulier.

Bellen of mailen?

In een tijdperk waarin er voor elke dienst of product veel concurrentie is, vooral online, wordt het steeds belangrijker om vooral snel te reageren op offerte aanvragen. Het beste is het dan ook om gelijk de telefoon te pakken. Wanneer dit snel genoeg gedaan wordt, het liefst dezelfde dag nog,  vergroot dit de kans op het binnenslepen van een offerte aanzienlijk. Wanneer je concurrenten minder snel reageren, heb je direct een voorsprong!

Heb je pas buiten de kantooruren tijd om een aanvraag te behandelen, stuur dan alvast een e-mail waarbij je aangeeft wanneer je telefonisch contact op gaat nemen. Hierdoor geef je de potentiële klant de kans zichzelf voor te bereiden. Je kunt er ook voor kiezen om in deze mail nog wat verdiepende vragen m.b.t. de offerte aanvraag te stellen. Pas hier wel mee op. Zorg ervoor dat je jouw prospect niet teveel aan het werk zet. Hij of zij heeft tenslotte al een aanvraag gedaan, jij bent nu aan zet!

Mocht je meer informatie willen over hoe jij je website conversievriendelijk kan maken, of heb je hulp nodig bij het opbouwen van je contactformulieren, neem dan even contact op met ons!

Casper

Casper

Als Accountmanager bij Best4u actief. Elke dag met veel plezier bezig met het ondersteunen van ondernemers op het gebied van conversie optimalisatie, marketing en andere online vraagstukken.
Casper

Laatste artikelen van Casper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *