5 waardevolle tips voor succesvolle e-mailmarketing

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

>> Gepost op: 9 september, 2016 in Blog, E-mail Marketing, Kenniscentrum

E-mailmarketing; het lijkt soms erg outdated. Maar wist je dat e-mailmarketing nog steeds een van de beste kanalen is om in te investeren? Zo’n 68% van de marketeers zegt via e-mail een goede of zelfs uitstekende ROI (Return On Investment) te behalen. Gemiddeld wordt zelfs nu nog 23% van de totale verkopen via het e-mailmarketingkanaal toegekend! Niks outdated aan e-mailmarketing, dus. Wij geven 5 tips voor een succesvolle e-mailmarketing campagne.

1. Verwelkom je klant bij je bedrijf

Het eerste contact met de (potentiële) klant is een ideaal moment voor het vergroten van betrokkenheid. Dingen als ‘’Bedankt voor je aankoop!’’ of ‘’Welkom, leuk dat u interesse heeft!’’ werken erg goed.

Vervolgens is het een ideaal moment om de klant om informatie te vragen en om jezelf te introduceren. Ook moet de klant begrijpen welke voordelen er zitten aan het (wellicht automatisch) inschrijven voor de e-mail. Leg uit dat de e-mails afgestemd worden op de doelgroep en geef klanten wellicht de mogelijkheid om zelf aan te vinken welke interesses ze hebben en welke zaken juist niet interessant zijn.

Als de klant zelf in de hand heeft welke informatie hij ontvangt is hij sneller geneigd om deze e-mail ook daadwerkelijk te lezen. Ook wordt doelgroepsegmentatie op deze manier makkelijker. Dit leggen we verder uit in punt 5.

emailmarketing

 

  1. Stem je boodschap af op de klant

Als je de klant op het juiste moment benadert met afbeeldingen, informatie, aanbiedingen enz. die aansluiten op zijn interesse, verhoog je de conversie. Analyseer bijvoorbeeld het aankoopgedrag van iemand. Loopt een bepaalde softwarelicentie af over een maand? Stuur dan alvast een herinneringsmailtje! Eigenlijk is dit zelfs een stukje service en de klant zal dit waarderen.

  1. Stimuleer herhaalaankopen

Als een klant iets koopt dan is dit meteen het moment om een herhaalaankoop te stimuleren. Er is op dat moment direct al veel informatie over het koopgedrag van de klant beschikbaar, dus biedt hem bijvoorbeeld andere producten aan die aansluiten bij het product die hij zojuist gekocht heeft. Bij aankoop van een printer kun je bijvoorbeeld een aanbieding voor printer inkt sturen.

  1. Zorg dat klanten je beter leren kennen

Soms is het goed om wat terug te doen aan de klanten. Een persoonlijke band creëren met de klant is belangrijk. Stuur niet alleen aanbiedingen en producten maar stuur ook een keer advies voor klanten waar zij iets aan hebben. Een voorbeeld hiervan is het geven van deze 5 tips voor e-mailmarketing.

  1. Segmenteer de verzendlijst in verschillende doelgroepen

Door veel te analyseren kun je dus leren wat je klanten drijft. Onder de klanten bevinden zich ook weer verschillende segmenten die je ieder individueel zou moeten benaderen voor optimale conversie. Verschillende segmenten van de doelgroep hebben een verschillend betrokkenheidniveau. Klanten met een hoog betrokkenheidniveau hebben vaker een reden om terug te komen naar de webshop, maar dat betekent niet dat deze klanten minder bediend moeten worden. Integendeel! Deze klanten kun je vragen om aan te geven wat ze graag willen ontvangen om weer meer zicht te krijgen op de wensen en de behoeften.

Klanten met een gemiddeld betrokkenheidniveau kun je meer betrokken maken door ze te belonen. Klanten die je beloont voelen zich al snel meer gebonden met het bedrijf. Geef ze kortingen, geef ze speciale gepersonaliseerde acties en zorg voor meer betrokkenheid!

Wil je meer weten over e-mail marketing? Neem dan contact met ons op via 0575 512 125.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
Best4u

Laatste artikelen van Best4u