5 Handige trucs voor Google Analytics die je gezien moet hebben!

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

5 Google Analytics trucs

>> Gepost op: 8 juni, 2015 in Google, Kenniscentrum, SEA, SEM, SEO

Google Analytics is een online dienst van Google waarin jij als websitebeheerder eenvoudig en vooral veel statistieken kunt bijhouden van je website. Bij Best4u Group hebben we als speerpunt “Meten is weten” en dat is zeker van toepassing op Google Analytics. In dit blog ga ik jou kort een aantal trucs geven waardoor je nog meer relevante statistieken kunt verzamelen en jouw online campagne sneller een succes gaat worden!

Wanneer je nog geen Google Analytics hebt, is het handig dit eerst te installeren op jouw website. Dit werkt middels een trackingcode die je voor de afsluitende </head> van je website kunt plaatsen. In dit stappenplan legt Google stap voor stap uit hoe je dit kunt installeren. Er bestaan overigens verschillende plug-ins voor verschillende websites. Een voorbeeld hiervan is de plugin NK Google Analytics van WordPress. Maar onze ervaring is dat de code het beste functioneert wanneer je deze ‘kaal’ in de code van de website zet.

Maak voordat je alle onderstaande trucs gaat doorvoeren een nieuwe weergave aan, zodat je altijd bij je oorspronkelijke data terecht kunt. Google Analytics verzameld geen statistieken met terugwerkende kracht dus kun je de originele weergave zien als back-up.

Truc 1: Filter zoveel mogelijk spambots uit

Zonder dat je het waarschijnlijk weet, bestaan er veel bots die jouw website dagelijks bezoeken om data te generen. Één van de grootste en bekendste spambots is Semalt.com. Dit is een Oekraïense organisatie die website statistieken genereert door dagelijks of wekelijks een bot naar jouw website te sturen. Dit is niet schadelijk voor jouw website, maar jouw statistieken in Google Analytics worden hierdoor wel vervuild. De statistieken geven geen goed beeld meer van de werkelijkheid en dat is zonde! Maar gelukkig zijn er manieren om dit op te lossen. Zo kun je bij Google Analytics instellingen aangeven dat Google automatisch de bekendste spambots moet uitfilteren. Dit kun je doen bij beheerder > instellingen weergeven > bots uitfilteren. Hieronder staat een voorbeeld van het vinkje dat je aan moet zetten.

Niet alle spambots zijn er hiermee uit gehaald, bij kanalen > verwijzingen zullen er nog een aantal staan. Deze kun je er één voor één uitfilteren bij beheerder > weergave > filters.

blogs-filteren.jpg

(Zorg dat hier een vinkje staat)

Truc 2: Stel je eigen IP-adres uit

Naast bots is het ook een aanrader om jouw eigen IP-adres uit te sluiten. Waarom? Je zult namelijk zelf één van de vaakst terugkerende bezoekers zijn op jouw eigen website. Elke keer als je op de website komt zal Google Analytics dit meten. Dit wordt vervolgens weergegeven in de statistieken van Analytics. Onbewust zul je dus jouw eigen statistieken vervuilen en dat is vervelend. Dit kun je heel makkelijk oplossen door jouw eigen IP-adres uit te sluiten. Op watismijnip.nl kun je jouw IP-adres vinden. Deze vul je vervolgens in bij beheerder > weergave > filters. Hiervoor kun je de onderstaande afbeelding als lijdraad nemen.

blokkeer je eigen IP

Truc 3: Stel doelen in

Wat is er interessanter om te weten hoeveel conversies op je website is geweest? Een conversie houdt in dat jouw bezoeker een actie onderneemt op jouw website, zoals een bestelling of offerte aanvraag. In Google Analytics kun je dit eenvoudig meten. Heb je een offerte aanvraag formulier of een contactformulier? Maak dan een bedankpagina waar de bezoeker op komt wanneer de bezoeker het formulier heeft ingevuld. Deze bedankpagina maak je als doel. Dit doe je door de onderstaande stappen te volgen.

Ga naar Beheerder –> weergave –> Doelen. Klik vervolgens op de rode button “+ Nieuw doel”. Vervolgens klik je op het Sjabloon naar wens en klik je op volgende stap. Nu kom je bij de doelbeschrijving en kun je het doel een naam geven en kun je aangeven hoe je dit wilt gaan meten. Het vaakst wordt hiervoor het type ‘Bestemming’ gekozen. Dit geldt ook voor een bedankpagina. Vervolgens kom je bij de doeldetails. Hiervoor vul je bij een ‘bestemming’ de URL van de bedankpagina. Verder hoef je niks in te vullen en kun je het doel gaan maken. De trechter wordt beschreven als volgende truc!

stel-doelen-in

Let op: zorg er wel voor dat je bedankpagina een no-follow/no-index heeft, want anders is deze pagina indexeerbaar door Google en kan dit je Google Analytics statistieken vervuilen. Heb je een webshop en wil je precies weten wat je verkoopt? Schakel dan de e-commerce instellingen in. Dit is een complexere manier dan het instellen van doelen en komt in een volgend artikel aanbod.

Hieronder is een mooi voorbeeld gegeven over de manier waarop je deze doelen daarna kunt volgen in Analytics.

doelen-volgen-in-analytics

Truc 4: Stel een funnel in

Tijdens het instellen van doelen kun je ook nog een stap verder gaan. Je kunt namelijk door middel van filters een trechterconversieratio meten. Hiermee kun je de volgende vraag beantwoorden als je bijvoorbeeld een inschrijfpagina hebt: Hoeveel mensen die op mijn inschrijfpagina komen schrijven zich ook daadwerkelijk in? Zie je hier dat bijvoorbeeld een groot aantal mensen op deze pagina niet overgaan tot conversie (dus zich inschrijven), dan kun je hier direct mee aan de slag. Hieronder zie je hoe een verkorte versie van zo’n trechterweergave eruit ziet.

direct-inschrijven-1

direct-inschrijven

Hieruit blijkt dat er 61 bezoekers op de inschrijfpagina waren en dat daarvan 32 bezoekers zich uiteindelijk hebben ingeschreven. Nu kun je beginnen met optimaliseren. Mijn collega Sander Hoetink heeft al eens een artikel  geschreven over conversieoptimalisatie en dat is zeker een toegevoegde waarde voor een contact of offerte pagina.

Truc 5: Meet zoekopdrachten op site

Heeft jouw website een interne zoekfunctie? Dan kun je dit gaan meten in Google Analytics en kun je  jouw website concreet optimaliseren. Waarom zou je dit willen meten? Simpel, dat gaat je heel veel interessante statistieken opleveren. Zoekt men bijvoorbeeld veel op bepaalde onderwerpen of producten en deze informatie is niet beschikbaar dan weet je dat er behoefte is naar dit onderwerp of product. Misschien is het dan wel interessant om dat product toch in je assortiment op te nemen?

Wanneer men naar een specifiek onderwerp zoekt en deze informatie is niet beschikbaar op jouw website, kun je ervoor kiezen om hierover informatie te verschaffen op jouw website. Er is dan namelijk veel vraag naar. Hier kun je op inspelen om de ervaring van jouw bezoeker op jouw website te optimaliseren. Een indruk is namelijk snel gemaakt.

Maar hoe stel je een dergelijk code in? Je gaat weer naar beheerder > instellingen weergeven en onderaan deze pagina staat de kop Instellingen voor Zoekopdrachten op site. Een belangrijke voorwaarde om dit te meten is dat er een queryparameter moet zijn. Dit kun je vinden door op je website in de zoekbalk een test uit te voeren.

Je krijgt dan zoiets te zien: www.jouwwebsite.nl/catalogsearch/result/?q=test

Het dikgedrukte is waar het om gaat. Hetgeen voor het = teken staat is namelijk de queryparameter. Als je ‘Zoekopdrachten op de site bijhouden’ aanzet en daarna bij de queryparameter een q invult ben je al klaar. Hieronder staat een voorbeeld.

queryparameter

In dit geval is q de query-parameter. Deze kan op andere sites ook anders zijn, bijvoorbeeld ‘c’ of ‘query’. Wanneer je dit hebt ingesteld zal Google Analytics binnen 48 uur jouw interne zoekopdrachten laten zien en kun je gaan bijhouden wat jouw bezoekers niet kunnen vinden op je website, of waar ze veel interesse in hebben. Daarna rest nog één ding; optimaliseren maar!

Conclusie

De bovenstaande tips zijn zeker een meerwaarde in Google Analytics. Daarnaast zijn ze voor iemand zonder veel kennis van Google Analytics ook nog goed implementeerbaar. Handig dus. Mocht je over dit artikel vragen hebben dan kun je altijd contact met ons opnemen! 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *